download af excel regneark

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

flemming chr. nielsen

Post by flemming chr. nielsen »

Jeg bruger OpenOffice under Windows Vista og har slet ikke Microsoft Office installeret, men har et mindre og lidt drilagtigt problem. Jeg ved ikke, om årsagen måske ligger et helt andet sted, og det er lettest at illustrere med et eksempel:

Det handler om download af Excel-regneark. Gå eksempelvis ind på

http://www.byhistorie.dk/koebstaeder/be ... bstadID=73

(eksemplet er tilfældigt valgt).

Her klikker jeg nu på Download som Excel regneark.

Jeg vælger at åbne filen, og Internet Explorer giver sin sædvanlige tilladelse, men så sker der ikke mere.

Hvis jeg vælger at gemme filen i stedet for at åbne den, har jeg ingen problemer. Den gemte fil kan sagtens åbnes.

Som standardprogram til åbning af Excel-filer bruger jeg scalc.

Kender andre problemet? Som sagt ligger det måske et helt andet sted i min pc'er, men det vil alligevel interessere mig at vide, om det er OpenOffice, der på det punkt har svært ved at kommunikere med netstedet.

mvh.

Flemming

NB. Et tilsvarende problem optræder ikke ved download af et Word-dokument.
Jørgen Rasmussen

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej Flemming

Jeg har lige prøvet dit eksempel. Jeg har ikke noget problem med at åbne filen. Jeg bruger OpenOffice 3. under Windows XP.
Hilsen JR
guruerne

Prøv at....

Post by guruerne »

Her hos mig virker det fint - jeg får valget mellem at gemme eller åbne dokumentet, og så kører OOo ellers bare :)

Prøv at installere OOo3.0 igen - eller vælg "reparer" under installationen. Det lyder som om en sammenhæng med Iexpl. ikke virker!

Har du prøvet med Firefox?

:) Skriv lige om dine erfaringer - løsninger er gode at kende :)
flemming chr. nielsen

Godt at få det opklaret. Problemet må så ligge i installationen af Open Office 3 eller i noget på min pc'er.

Jeg prøver snarest at reparere/geninstallere OpenOffice. Har også overvejet en midlertidig installation af MS Office for at se, om filen vil svare på excel-delen af programmet.

Det er jo ikke noget, jeg så tit har brug for, men alligevel...

mvh.

Flemming
flemming chr. nielsen

Hov, jeg kan se, at Jørgen Rasmussen bruger Windows XP. Hvad bruger "guruerne". Som sagt har jeg installeret Vista Home Premium. mvh.
Flemming
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Det første jeg ville gøre var at henlede hjemmesidens ejer til Folketingets beslutningsforslag b103 af 2007. Heraf fremgår det at offentlige institutioner og myndigheder har en forbandet pligt til at levere varen. Undskyld, men det irriterer mig grænseløst at vi skal bokse med den slags problemer.

Nå, men i Windows er der noget med at registreringsdatabasen kan ændres. Åbn en tilfældig folder og vælg Funktioner - Indstillinger. (Undskyld, men jeg tager det fra hukommelsen :lol: . Anden fane hedder noget med filtilknytninger. Søg efter xls og vælg førstStandardværdi og derefter Avanceret. Så kan du udvælge hvilket program, som påoperativsystemet, skal åbne xls'erne - OpenOffice.org selvfølgelig.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Jørgen Rasmussen

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej Flemming og Lodahl

I Windows Vista er den fane Lodahl hentyder til fjernet. Så du skal ikke lede efter den.

Se mere her: http://forums.microsoft.com/TechNet/Sho ... &SiteID=17
Hilsen JR
flemming chr. nielsen

Denne hjemmeside var helt tilfældigt valgt, så ejeren er uskyldig.

Jeg kan godt mindes et eller andet i retning af dit forslag, men det er ikke helt, som du husker. Jeg har også glemt det, men som standard til åbning af excel-filer har jeg angivet scalc, så problemet ligger nok ikke der. mvh. Flemming
flemming chr. nielsen

Nu virker det - jeg opdagede, at der i standardprogrammer står angivet scalc som filtype. Da jeg klikker for at opdatere filtypen, ændrer den pludselig navn til scalc.exe - OG NU VIRKER DET!!! Forstå det, hvem der kan. mvh. Flemming
palmqvist2000

Post by palmqvist2000 »

Jeg har det samme problem som flemming chr. nielsen, dog med windows 7! Hvordan løses det? :(
Hav en god dag ;-)
Jens Palmqvist.
palmqvist2000

Post by palmqvist2000 »

Jeg skal lige tilføje at jeg har prøvet at geninstallere OpenOffice, og det virkede ikke.
Hav en god dag ;-)
Jens Palmqvist.
flemming chr. nielsen

Prøv lige at se på min sidste kommentar. Med den ændring virker det og har gjort det siden. med venlig hilsen Flemming
palmqvist2000

Post by palmqvist2000 »

Det virkede desværre ikke. Jeg gik ind i Standardprogrammer>Angiv dine standardprogrammer, markerede OpenOffice.org 3.2, og klikkede på Benyt dette program som standard.
Hav en god dag ;-)
Jens Palmqvist.
flemming chr. nielsen

Ja, nu kan jeg heller ikke selv få det til at virke ved den i første indlæg omtalte fil. Men hvis jeg i stedet for at bede programmet åbne filen ønsker, at programmet gemmer den, så fungerer det. mvh. Flemming
palmqvist2000

Post by palmqvist2000 »

Det samme her! :(
Hav en god dag ;-)
Jens Palmqvist.
Post Reply