Page 1 of 1

OOo.Calc, skal selv udfylde celler afhængigt af et tal.

Posted: 27. Nov 2008 10:10
by ssksogaard
Hej allesammen.

Jeg kunne godt tænke mig at OOo.Calc selv udfyldte nogle celler for mig alt afhængigt af den værdi jeg skriver i en anden celle.

B29 = 4, så skal den udfylde to celler med hhv,
Spær 1&4
Spær 2&3

Hvis så B29 = 5, skal der udfyldes 3 celler med hhv,
Spær 1&5
Spær 2&4
Spær 3

Hvis B29 = 6, skla der udfyldes 3 celler med hhv,
Spær 1&6
Spær 2&5
Spær 3&4

osv. osv.

Kan dette lade sig gøre?? og ville de også være muligt at den tilknyttede en formel for hver celle den lavede?

mvh

ssksogaard

Posted: 27. Nov 2008 12:13
by Jens S
Prøv dette:
Start med at at definere tal og spærtyper:

4 Spær 1&4 Spær 2&3
5 Spær 1&5 Spær 2&4 spær3
6 Spær 1&6 Spær 2&5 Spær 3&4
7 Spær 1&7 Spær 2&6 Spær 3&5 Spær 4&6 Spær 5
8 Spær 1&8 Spær 2&7 Spær 3&6 Spær 4&7 Spær 5&6

Tallene står i f.eks. i B14:B18 og området navngives Tal
Spærdefinitioner står i område C14:G18 og navngives Definition

Anbring denne formel i C29: =INDEKS(Definition;SAMMENLIGN($B29;Tal;0))
Træk i fyldhåndtaget mod højre til og med kolonne G
Du kan også kopiere formlen nedad, hvis du har brug for flere rækker

Indtast nu 7 i B29 og cellerne fyldes. Står der ikke noget i B29 vil cellerne være udfyldt med #I/T

mvh
Jens

Posted: 27. Nov 2008 13:22
by ssksogaard
Tak for det.. men det hjalp kun lidt..

Jeg kan godt få den til at skrive det hele på den måde du viste mig.. Men jeg kan ikke få det til at virke når jeg vil have det til at stå oven over hinanden, altså i samme kolonne... :(

"Tal" er skrevet fra A1:A5
"Definition" er skrevet fra B1:E5

"Antallet" står i B12

Når jeg så skal have det frem vil den kune vise "Definitionen" i kolonne B:E.. Kan det lade sig gøre at få det vist i række 13:16 f.eks.

Formel jeg bruger: "=INDEKS(Definition;SAMMENLIGN($B12;Tal;0))"

mvh

ssksogaard

Posted: 28. Nov 2008 09:51
by Jens S
Hej

Du kan ikke gøre som du forsøger, læs evt. mere om funktionen INDEKS her http://wiki.services.openoffice.org/wik ... X_function

I stedet for bruger du den metode jeg har vist og så overfører du resultaterne til kolonnen ved i B30 at skrive =C29, i B31 skriv =D29, i B32 skriv E29 osv.

Du kan også lade beregninger foregå i et andet ark, således at kun resultaterne vises i det ark du arbejder med.

mvh
Jens

Emne: OOo.Calc, skal selv udfylde celler afhængigt af et tal

Posted: 30. Nov 2008 05:15
by HK
Et (ikke perfekt) eksempel:

I A15:A17 står tallene 4, 5 og 6.
I B15 står "Spær 1&4", i C15 står "Spær 2&3"
I B16 står "Spær 1&5", i C16 står "Spær 2&4" og i D16 står "Spær 3"
I B17 står "Spær 1&6", i C17 står "Spær 2&4" og i D17 står "Spær 3&4"

I A1 indtastes den talværdi der svarer til den række du vil have vist, altså 4 hvis du ønsker at vise det der står i B15:C15 osv.
I B1, C1 og D1 indtastes formlerne:
=INDEKS(B15:B17;SAMMENLIGN($A$1;$A$15:$A$17;0))
=INDEKS(C15:C17;SAMMENLIGN($A$1;$A$15:$A$17;0))
=INDEKS(D15:D17;SAMMENLIGN($A$1;$A$15:$A$17;0))

I for eksempel F1 kan du nu indtaste:
=INDEKS(B$1:D$1;(RÆKKE()-1)/3+1;REST(RÆKKE()-1;3)+1)
Kopier nedad til F3.

Formlen er ikke perfekt derved, at den her forudsætter at "Definition" står i tre kolonner (B1:D1). Da der for talværdien 4 kun står noget i B1 og C1 (D1=0), så kommer der et nul i F3. Hvis du indtaster 5 eller 6 i A1 skulle det virke. Formlen (som vist her) virker altså kun hvis "Definition" står i tre kolonner (som ved talværdierne 5 og 6). Denne sidste krølle kan der sikkert også tages højde for, men det vil jeg overlade til dig selv at lege med.

Venlig hilsen
Hans Knudsen