Page 1 of 1

Oprette Word-dokument

Posted: 21. Nov 2008 08:36
by munchped
Min kone har lige fået ny PC, og efter lange overtalelser har jeg fået hende til at forsøge sig med OpenOffice frem for MS Office. Det er essentielt for hende at hun kan kommunikere med arbejdspladsens og kollegernes PC'ere uden problem. Derfor har vi også sat Swriter op til som standard at gemme i Word-format.

Det fungerer også fint hvis hun starter Swriter op og så på et tidspunkt gemmer dokumentet, men gennem snart 10 år har hun vænnet sig til en anden metode: hun navigerer sig frem til den mappe hvor dokumentet skal ligge, højreklikker og vælger at oprette et nyt tekstdokument, og så får det nye dokument som standard typebetegnelsen *.odt. Herefter bibeholdes typebetegnelsen indtil hun i stedet vælger "gem som" og ændrer formatet. Det vil sige at hun til stadighed skal huske at hun er i et andet program end Word, og indimellem smutter det. Det betyder også at hun skal huske at slette odt-filen bagefter.

Er der nogen løsning på det problem? Altså en anden løsning end bare at punke hende til at ændre arbejdsrutine.

På forhånd tak for hjælpen.

Posted: 21. Nov 2008 13:27
by SME
Udover at punke hende til omgående at ophøre med at bruge denne (i mine øjne selvfølgelig) dårlige arbejdsrutine, kan du løse problemet ved at få Windows til at oprette en Word-fil i stedet for Writer-fil.

Med andre ord: I explorers højre-kliks menu under "Ny" skal du tilføje en Word fil.
Nu er jeg lidt doven, og har ikke lige tid til at gennemgå det hele, men har fundet to links der gerne skulle forklare det. Skulle du have behov for mere hjælp, er du naturligvis velkommen til at skrive igen. :)

/Stefan