Hej
Jeg er ved at tegne i OpenOffice og det er vigtigt at PDF-filen kun indeholde den relevante grafik og ikke en hel side. Derfor søger jeg efter en crop-kommando til at beskære billedet. Hjælpefilen angiver et ikon i Objekt-linjen, som ikke eksisterer. Hvordan beskærer jeg billedet?
Jens
Cropping
Re: Cropping
Hej...Jensh wrote:Hej
Jeg er ved at tegne i OpenOffice og det er vigtigt at PDF-filen kun indeholde den relevante grafik og ikke en hel side. Derfor søger jeg efter en crop-kommando til at beskære billedet. Hjælpefilen angiver et ikon i Objekt-linjen, som ikke eksisterer. Hvordan beskærer jeg billedet?
Jens
Det eneste råd jeg kan komme med, er at du i Sidelayout laver en brugerdefineret sidestørrelse, der passer til din tegnings størrelse.
CROP funktionen kan kun benyttes på rasterbilleder.
Hilsen
Boris
Re:Cropping
Tak, Boris. Ideen virker OK.
Men hvordan laver jeg mit billede om til et rasterbillede, så jeg kan bruge CROP-funktionen. Det er også interessant, fordi jeg har en ide om at trykke dokumentet med mine tegninger.
Jens
Men hvordan laver jeg mit billede om til et rasterbillede, så jeg kan bruge CROP-funktionen. Det er også interessant, fordi jeg har en ide om at trykke dokumentet med mine tegninger.
Jens
Jeg fandt faktisk en smart detalje i DRAW, så du kan "croppe" din tegning direkte i DRAW.
Sådan gør du:
1. Udvælg din tegning, og vælg copy.
2. Brug Paste Special ( GDI metafile) SÅ kan du "croppe" din tegning så meget du lyster.
Med denne metode bibeholder du den høje opløsning, som printeren behøver for at lave et optimalt resultat.
Hilsen Boris
Sådan gør du:
2. Brug Paste Special ( GDI metafile) SÅ kan du "croppe" din tegning så meget du lyster.
Med denne metode bibeholder du den høje opløsning, som printeren behøver for at lave et optimalt resultat.
Hilsen Boris
Boris skriver:
Det lyder interessant, men hvordan cropper du uden at billedet bliver trykt sammen. Har prøvet at bevare skaleringen, men det virker ikke.
Jeg savner en grafisk beskæringsfunktion lige som i Pagemaker og MS-Publisher.
Det lyder interessant, men hvordan cropper du uden at billedet bliver trykt sammen. Har prøvet at bevare skaleringen, men det virker ikke.
Jeg savner en grafisk beskæringsfunktion lige som i Pagemaker og MS-Publisher.

Beskærikonen fremkommer på ny værktøjslinje, når du markerer grafikken. Men beskæring hjælper ikke problemet mht pdf. Den gør kun det oprindelige billedet mindre, ikke siden - pdf'en bliver stadig hele sidestørrelsen (A4).Hjælpefilen angiver et ikon i Objekt-linjen, som ikke eksisterer. Hvordan beskærer jeg billedet?
Hvis du har Adobe Acrobat (ikke kun Reader), kan du beskære siden her, så den passer til dit billede.
1. Gem din grafikside som pdf (bliver normalt som A4)
2. Åbn siden i Adobe Acrobat
3. Vælg >Værktøjer > Avanceret redigering >Beskæringsværktøj
4. Markerer grafikfiguren med musen
5. Dobbeltklik på figuren > OK
Så er grafikfiguren beskåret som du vil have det.
... Det var så lidt uden for OOOs domæne. Men har du ikke Acrobat, så...