Datering

Brugerhjælp og support til makroer i LibreOffice Basic

Moderators: Lodahl, LarsBrandi

Post Reply
Normann Louis Olsen

Datering

Post by Normann Louis Olsen »

Jeg vil gerne kunne datere et dokument,

eller mere generelt:

Jeg vil gerne kunne skrive dags dato hvor som helst i et Ooo dokument, og vel at mærke med en enkelt tastesekvens fx Ctrl + F3.

Det er nærliggende at forsøge med en makro, og det har jeg også gjort.

Det går fint lige indtil jeg skal definere en tastesekvens.

Jeg kan altså godt få makrofunktionen til at fungere, men den forudsætter at jeg går ind i Funktioner>Makroer>Udfør makro>o.sv. Det tager altså mindst lige så lang tid som at bruge Indsæt>Felter>Andre o.s.v. (blandt andet fordi jeg ikke ønsker at bruge Ooos default datoformat).

Altså: Kan jeg definere en tastesekvens som resulterer i en (rap) datoangivelse i mit dokument?

Jeg bruger Ooo 3.
Med venlig hilsen
Louis
Jens S

Post by Jens S »

Hvis du vil tildele din makro en genvej, skal du vælge Funktioner - Tilpas - Tastatur, og under Kategori finde OpenOffice.org-makro - user - Din makro. Der vises nu et navn i feltet Funktion, som du markerer. Herefter går du op til Gernvejstaster og scroller ned til f.eks. Ctrl+F5, trykker på knappen Modificer og afslutter med OK.

Hver gang du bruger tastekombinationen Ctr+F5 indsættes nu datoen.

Skulle dette ikke virke tilfredstillende kan jeg anbefale at hente en extension der hedder DateTime2.oxt. Her kan du selv bestemme hvordan datoen skal vises f.eks. 2008-11-03, 11-03-2008 eller 03-11-2008. Du tildeler tastatur-genvej på samme måde som ovenfor.

mvh
Jens
Normann Louis Olsen

Tak.
Jeg glæder mig til at prøve.
Med venlig hilsen
Louis
Normann Louis Olsen

Det virker og det går tilmed hurtigt at få resultatet frem, også med tasterne, når makroen bruges i et dokument, som "kender" datoformatet.

Men hvis jeg uden videre bruger makroen i et nyt dokument svarer den med datoens talværdi (lige nu 39757,33).

Kan det problem mon afhjælpes?

P.S Tak for tippet om extention, det kigger jeg nærmere på.
Med venlig hilsen
Louis
Jens S

Post by Jens S »

Men hvis jeg uden videre bruger makroen i et nyt dokument svarer den med datoens talværdi (lige nu 39757,33)
Det var også det jeg nåede frem til. Du kan selvfølgelig rette ved at indsætte ekstra kode i din makro, men det er lettere at bruge den færdige kode fra den extension jeg har foreslået.

mvh
Jens
Normann Louis Olsen

Re: Datering

Nu cirka 13 år senere har jeg igen fået udfordringer med datering.

Jeg har udskiftet min gamle pc med en nyere og der installeret LibreOffice i samme version, som på den gamle.
Jeg kunne indtil da klikke på et ikon, hvorefter dags dato blev sat ind i dokumentet. Det savner jeg. Nu skal jeg igennem en lang procedure: Indsæt>Felt>Dato og på det sidste får jeg en ekstra udfordring, nemlig at datoen vises sådan: Dato(Fast). Så kan jeg se datoen ved at taste Rediger>Redigeringstilstand, og så vises datoen endda i et format jeg ikke bruger!!

Er der stadig en venlig sjæl, som kan hjælpe mig videre?
Med venlig hilsen
Louis
Jesper K Brogaard

Post by Jesper K Brogaard »

Hej Normann

Et lidt svar,, som du muligvis kan bruge:

Jeg fandt en løsning her https://ask.libreoffice.org/t/how-to-ch ... er/55151/2 af mikekaganski, hvor der bruges autotekst:
  • Indsæt datofelt i et afsnit uden direkte formatering og sæt det op til det format, du ønsker (fx som 7. september 2021)
  • Vælg det og tryk på Ctrl-F3 for at få vinduet Autotekst op
Image
  • Indsæt navn i feltet Navn, fx "Dags dato". Der foreslås automatisk "D" som genvej, men det kan ændres
Image
  • Vælg Autotekst -> Ny, og din autotekst er oprettet (fold Mine autotekster ud)
Image
Image

Nu kan du indsætte dags dato i dit ønskede format ved at skrive d og dernæst trykke F3.
Normann Louis Olsen

Kære Jesper,
Mange tak for dit svar, jeg havde næsten opgivet at få den enkle datering på plads. Men nu kan jeg igen!
Med venlig hilsen
Louis
Normann Louis Olsen

...og nu er det endnu lettere.. jeg behøver blot at taste 202 og return, før dags dato skrives som 2021-09-09
Med venlig hilsen
Louis
Post Reply