hvordan udskriver jeg adresseetiketter i vista

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
njj

hvordan udskriver jeg adresseetiketter i vista

Post by njj »

Jeg er for nylig startet som OOo bruger og har ver. 2.4.1.
Mit problem er at jeg kan ikke få tekstbehandlingen til at udskrive adresseetiketter.
Ifølge vejledningen "udskriv adresseetiketter" når jeg frem til punkt 12.

Her skulle der ifølge vejledningen være en værktøjslinie TABELDATA med et ikon DATA TIL FELTER. og det kan jeg ikke finde

:) vil nogen kunne hjælpe med en løsning.
Last edited by njj on 10. Sep 2008 15:33, edited 1 time in total.
Niels Jørgen
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Nu kan jeg ikke finde den vejledning du omtaler, men det første du skal gøre er at registrere dine tabeller.

Det nemmeste er at lave dem i et regneark -Fyld række 1 med overskrifter f.eks. A1: Navn B1: Gade C1: Postnummer osv. - I række 2 og nedad dine data med en række pr. person. Gem så arket. Tryk F4, højre-klik i venstre databasekolonne og vælg Registrerede databaser ... Her vælger du Ny og vælger dit regneark.

En anden måde er at vælge Filer-Guider-Adressekilde, men hvis du bruger Vista kan den ikke finde Kontaktpersoner.(Her skal du så eksportere data til en csv-fil og åbne i regneark)

Nu går du til Filer-Ny-Etiketter. Gå til Format og indtast indstillingen til din etiket-størrelse og Gem... Under Etiketter klikker du først på Database og her vælger du dit regneark. Vælg så det første felt i Databasefelt - tryk på pilen for at sætte den ind på etiketten, derefter det næste felt osv. Du kan redigere placering af de enkelte felter.

Afslut med at vælge Nyt Dokument og du får en side med <feltnavne> og først når du printer etiketterne ud får du indsat data

mvh
Jens
njj

Post by njj »

Hej Jens - Tak for dit hurtige svar - og - igen overraskes jeg af, hvor simple releationerne mellem OOos Writer og Base faktisk er.
JA -- jeg kunne fristes til at sige at problemet og løsningen herpå ofte ikke er længere væk end ca. 40 cm fra skærmen.
Det jeg manglede var faktisk kun print-ordren.
Din metode fungerer fint - men jeg valgte noget andet.

Jo - jeg bruger vista og mht. til omtalte vejledning sidder den i Writers hjælp "udskriv adresseetiketter"
Skulle jeg bidrage med noget under dette emne så er det følgende beskrivelse:

Åbn Writer
1.Vælg filer --> nyt --> etiketter
2. I etiketter under indstillinger afmærkes HEL SIDE - SYNKRONISER ETIKETTE. Vælg formater - design eller vælg en standard etikette afslut med NYT DOKUMENT.
3. Vælg DATAKILDE og find og vælg din adresseliste
Indsæt overskriften i 1. etikette øverst tv. NAVN, ADRESSE, POSTNR, BY ect. Overskriften / bjælken trækkes ned i etiketten med venstre museknap.
Design din etikette og afslut med at sille pinden efter sidste post dvs th. for posten.
4. Vælg indsæt FELTER --> DATABASE --> NÆSTE POST --> INSÆT --> LUK.
5. Synkroniser etikette.
6. Vælg filer --> UDSKRIV --> JA.
7. I brevfletning finder du din adresseliste og I DATAPOSTER angiver du antal / hel side --> OK
8. Udskriv listen
Herefter kan du gemme etiketedokumentet eller bare slippe det.

Så vi kan vist godt viderebringe at vista klarer at udskrive etiketter i Writer hentet i Base.

Med venlig hilsen

Niels Jørgen

PS: Skulle jeg ønske noget var det at ændre overskriften på mit spørgsmål til Udskrive adresseetiketter i vista
Niels Jørgen
Post Reply