RTF-filer og open office
Moderator: Lodahl
-
RTF-filer og open office
Af og til dyrker jeg lidt slægtsforskning med et program, der hedder Brothers Keeper. Bl. a. kan det generere en anetavle i form af en RTF-fil, men siden jeg fjernede Microsoft Office 2007 på min Vista baserede computer og i stedet installerede Open Office, har RTF-filerne set underlige ud: forkert placering af noter, tilfældig indrykning af linier osv.
Jeg ved ikke meget om RTF-filer. Kan problemet overhovedet have med Open Office at gøre? I hvert fald skal man i slægtsforskningsprogrammet angive hvilket tekstbehandlingsprogram, man bruger og dets tilhørende sti, så jeg gætter næsten på, at der må være en sammenhæng.
Ved nogen mere derom og findes der evt. en løsning.
mvh.
Flemming
Jeg ved ikke meget om RTF-filer. Kan problemet overhovedet have med Open Office at gøre? I hvert fald skal man i slægtsforskningsprogrammet angive hvilket tekstbehandlingsprogram, man bruger og dets tilhørende sti, så jeg gætter næsten på, at der må være en sammenhæng.
Ved nogen mere derom og findes der evt. en løsning.
mvh.
Flemming
Hej Flemming!
Du kan læse mere om rtf her http://en.wikipedia.org/wiki/Rich_Text_Format . Hvis du bruger Windows kan du evt. prøve at åbne filen i Wordpad for at se om den kan klare det, da det ikke umiddelbart ser ud til at OpenOffice har implementeret de sidsttilkommende tilføjelser til RTF-specifikationen som er med i MS Office 2007. Den kommende OpenOffice 3.0 kan læse MSO 2007 filer, men om den kan læse den nye RTF korrekt, har jeg ikke fundet noget dokumentation for.
mvh
Jens
Du kan læse mere om rtf her http://en.wikipedia.org/wiki/Rich_Text_Format . Hvis du bruger Windows kan du evt. prøve at åbne filen i Wordpad for at se om den kan klare det, da det ikke umiddelbart ser ud til at OpenOffice har implementeret de sidsttilkommende tilføjelser til RTF-specifikationen som er med i MS Office 2007. Den kommende OpenOffice 3.0 kan læse MSO 2007 filer, men om den kan læse den nye RTF korrekt, har jeg ikke fundet noget dokumentation for.
mvh
Jens
-
Tak for svaret. Jeg har imens erfaret, at andre har de samme problemer.
Jeg har også forsøgt med WordPad, men det virker ikke - hvis jeg da har angivet stien korrekt. Mon ikke den under Windows Vista bør hedde omtrent som følger:
C:\%ProgramFiles%\Windows NT\Accessories\wordpad.exe
jeg har også prøvet at fjerne de to %
Ellers kan jeg ikke komme i tanker om andre løsninger end at jeg evt. må geninstallere Office 2007, og så er jeg da egl. lige vidt.
mvh.
Flemming
Jeg har også forsøgt med WordPad, men det virker ikke - hvis jeg da har angivet stien korrekt. Mon ikke den under Windows Vista bør hedde omtrent som følger:
C:\%ProgramFiles%\Windows NT\Accessories\wordpad.exe
jeg har også prøvet at fjerne de to %
Ellers kan jeg ikke komme i tanker om andre løsninger end at jeg evt. må geninstallere Office 2007, og så er jeg da egl. lige vidt.
mvh.
Flemming
-
-
-
Helt smertefrit går det alligevel ikke. Jeg åbner RTF-filen i AbiWord, gemmer en kopi som doc-fil og åbner den med Writer. Lidt kompliceret, men det fungerer.
Problemet er kun, at fodnoter i Writer (og i Abiword) står midtercentreret, så hvordan får man dem venstrejusteret eller evt. med lige margen til højre og venstre? mvh. Flemming
Problemet er kun, at fodnoter i Writer (og i Abiword) står midtercentreret, så hvordan får man dem venstrejusteret eller evt. med lige margen til højre og venstre? mvh. Flemming
I OOo Writer prøv dette, når du har hentet RTF-filen ind, og vil have fodnote venstrejusteret:flemming chr. nielsen wrote:Problemet er kun, at fodnoter i Writer (og i Abiword) står midtercentreret, så hvordan får man dem venstrejusteret eller evt. med lige margen til højre og venstre? mvh. Flemming
Vælg >Format>Typografier
I boksen med typografier væger du "Fodnoter"
Højreklikker på den, vælg "Modificer"
I den nye boks kan du så under fanen Juster vælge fx Venstrejuster.
-
Jeg gør, som du foreslår; men det ændrer ikke på, at noterne fortsat er centrerede. Må jeg evt. prøve at sende dig den drilagtige doc-fil. Gider du se på den, kan du evt. give mig et praj på min adresse: fcn@youseepost.dk
Jeg er nødt til at gå omvejen over Abiword og doc, for ellers ser rtf-filen med kolonner og indrykninger "slingrende" ud, når Microsoft Office er fjernet. Men når jeg så åbner den af Abiword ud fra rtf-filen genererede doc-fil med Writer, er det eneste problem, der står tilbage, at fodnoter er centrerede.
mvh
Flemming
Jeg er nødt til at gå omvejen over Abiword og doc, for ellers ser rtf-filen med kolonner og indrykninger "slingrende" ud, når Microsoft Office er fjernet. Men når jeg så åbner den af Abiword ud fra rtf-filen genererede doc-fil med Writer, er det eneste problem, der står tilbage, at fodnoter er centrerede.
mvh
Flemming
hvorfor gemmer du ikke direkte i odf?? det kan abiword da!flemming chr. nielsen wrote:Helt smertefrit går det alligevel ikke. Jeg åbner RTF-filen i AbiWord, gemmer en kopi som doc-fil og åbner den med Writer. Lidt kompliceret, men det fungerer.
Lige en ting til.
Har du ominstalleret VISTA?? Jeg kunne godt forestille mig at en afinstallation af Word 2007 lavede ged i mere end bare sine egne filer!.
Hvis Word2007 ved en "fejl" har kommet til at slette en central "rtf" fil, så er det ikke nødvendigvis OpenOffices skyld!
-
Med Microsoft Office er der mange fejlmuligheder, og da jeg kun skal bruge den i dette tilfælde, har jeg nu geninstalleret en minimal Word-del og lagt den et sted, hvor der ikke ustandselig tilbydes opdateringer. Hermed er problemet med RTF-filerne løst og det fungerer. Tak for hjælp og forslag. mvh Flemming
Jeg så lige dette indlæg og vil godt spørge videre.
Jeg bruger også Legacy og OO vers. 3.2. Jeg har ingen problemer i at få OO til at åbne f.eks. en efterslægtsberetning i ren rtf-tekst. Mit problem består i, at få programmet til også at vise de billeder, der følger med.
Er der nogen, der kan få billeder i en rtffil over i OO Writer, så vil jeg gerne have opskriften.
Mvh.
Jens Aaberg.
Jeg bruger også Legacy og OO vers. 3.2. Jeg har ingen problemer i at få OO til at åbne f.eks. en efterslægtsberetning i ren rtf-tekst. Mit problem består i, at få programmet til også at vise de billeder, der følger med.
Er der nogen, der kan få billeder i en rtffil over i OO Writer, så vil jeg gerne have opskriften.
Mvh.
Jens Aaberg.