Tegning af linier og placering af dem?

Brugerhjælp og support til tegninger i LibreOffice Draw

Moderators: Lodahl, Boris

Post Reply
donolesen

Tegning af linier og placering af dem?

Post by donolesen »

Hej Hvordan laver jeg en figur, der i profil ligner det store danske bogstav ”I” (I som i Islagkage) med højden på f.eks. 8 mm og de vandrette top og bund ”bjælker” f.eks. 3 mm hver. Når det er gjort vil jeg gerne kunne slette 4 mm præcist centralt i I-linien. Der hvor linien nu er slettet vil jeg gerne kunne skrive i.
Når jeg så har lavet en sådan ”I”-figur med slettet midte og tilføjet skrift vil jeg gerne duplikere/kopiere den, så jeg har flere af disse figurer. Disse figurer vil jeg gerne kunne tildele f.eks. 45 grader og 90 grader hældninger eller forskellige grader generelt. På Forhånd Tak Per
draco

Post by draco »

- Lav en loret streg (længde ligegyldig) (hold, evt. shift nede for at tegne lige)
- Højre klik på stregen (marker den evt. først)
- Vælge placering og størrelse
- Vælg ønskede størrelse (hvis du skriver 8mm så bliver den 8mm)

Lav samme nummer til top og bund (kopier evt. den ene og sæt den ned i bunden)

Lav en streg på 4mm, vælg den baggrunds farve du har og placer den i I'et

Lav en teksts box, skriv din tekst

- Højre klik, størrelse og placering
- Sæt flueben i "tilpas bredde til tekst" og fjern det fluebin i Tilpas højde til tekst"
- Indtast din højde (4mm)

Igen med hældning, marker, højreklik - placerng og størrelse - hældning

Det er så nemt.. har brugt de funktioner til at tegne større vektor diagrammer (målfaste) ved udregning af fasekompensering og ligende..
donolesen

Post by donolesen »

draco wrote:- Lav en loret streg (længde ligegyldig) (hold, evt. shift nede for at tegne lige)
- Højre klik på stregen (marker den evt. først)
- Vælge placering og størrelse
- Vælg ønskede størrelse (hvis du skriver 8mm så bliver den 8mm)

Lav samme nummer til top og bund (kopier evt. den ene og sæt den ned i bunden)

Lav en streg på 4mm, vælg den baggrunds farve du har og placer den i I'et

Lav en teksts box, skriv din tekst

- Højre klik, størrelse og placering
- Sæt flueben i "tilpas bredde til tekst" og fjern det fluebin i Tilpas højde til tekst"
- Indtast din højde (4mm)

Igen med hældning, marker, højreklik - placerng og størrelse - hældning

Det er så nemt.. har brugt de funktioner til at tegne større vektor diagrammer (målfaste) ved udregning af fasekompensering og ligende..
Hej Nemt nok at lave stregerne 8mm og 4 mm, men jeg kan ikke sætte stregerne på 4 mm ovenpå den lodrette streg på 8 mm. Når jeg griber fat i den og flytter, hopper den nærmest ligesom væk fra toppen af 8 mm stregen.

Og det med at lave en streg på 4 mm og lave den om til den baggrundsfarve jeg har, som er hvid? Hvis jeg forstår dig ret, kan jeg vel ikke se 4 mm stregen, hvis jeg har givet den baggrundsfarven hvid.

Tak fra Nybegynderen DonOlesen
draco

Post by draco »

Grunden til den "hopper" er at figuerene er fast låst til et gitter (som normalt er skjult)

Gå i Vis -> Gitter -> Tryk på "Fastgør til gitter" så skulle du kunne flytte tingene rundt som det passer dig..

Det er korrekt, du ikke kan se den, men så længe den er markeret så kan du se markerings punkterne.. du vil også kunne finde den hvis du holder mussetasten nede og markere det område den er i (ligesom hvis du ville markere flere objekter..)

Eller du kan bruge Rediger -> Marker alt.
donolesen

Post by donolesen »

draco wrote:Grunden til den "hopper" er at figuerene er fast låst til et gitter (som normalt er skjult)

Gå i Vis -> Gitter -> Tryk på "Fastgør til gitter" så skulle du kunne flytte tingene rundt som det passer dig..

Det er korrekt, du ikke kan se den, men så længe den er markeret så kan du se markerings punkterne.. du vil også kunne finde den hvis du holder mussetasten nede og markere det område den er i (ligesom hvis du ville markere flere objekter..)

Eller du kan bruge Rediger -> Marker alt.
Tak. Nu har jeg lavet det jeg ville, men jeg placerede de vandrette "bjælker" på øjemål ovenpå den lodrette streg. Kan jeg ikke gøre det 100 % præcist en funktion i draw? DonOlesen
draco

Post by draco »

- du kan zoome ind, helt ind (ctrl + scroll hjul) eller zoom glasset (er i menu en, forstørrelses glas og et papir)
- du kan med "vis gitter" få nogle holde punkter (evt placer stegen på et punkt)
donolesen

Post by donolesen »

draco wrote:- du kan zoome ind, helt ind (ctrl + scroll hjul) eller zoom glasset (er i menu en, forstørrelses glas og et papir)
- du kan med "vis gitter" få nogle holde punkter (evt placer stegen på et punkt)
Hej Jeg kan ikke få det til at virke. Jeg har både markeret det og gået op under vis og sat flueben i vis gitter, men der kommer intet gitter. Og jeg har gjort det uden at markere og jeg har gjort under forskellige zoom-forhold?? DonOlesen...Tegningen jeg arbejder videre på her i draw er oprindeligt lavet i gratis-tegne-progemmet inkscape, kan det være derfor?
donolesen

Post by donolesen »

donolesen wrote:
draco wrote:- du kan zoome ind, helt ind (ctrl + scroll hjul) eller zoom glasset (er i menu en, forstørrelses glas og et papir)
Hej Jeg kan ikke få det til at virke. Jeg har både markeret det og gået op under vis og sat flueben i vis gitter, men der kommer intet gitter. Og jeg har gjort det uden at markere og jeg har gjort under forskellige zoom-forhold?? DonOlesen...Tegningen jeg arbejder videre på her i draw er oprindeligt lavet i gratis-tegne-progemmet inkscape, kan det være derfor?
Jeg kan svagt se gitteret når jeg har optimal størrelse, men slet ikke når jeg zoomer ind?
draco

Post by draco »

Underligt, lige prøvet at "vis gitter" i OO 2.4, og jeg kan ikke se det, så jeg prøvede 2.3 og der kan jeg se det (ikke vildt synligt, men kan se prikkerne)

Bruger OO 2.4 på en Intel Mac under Leopard.. må være en Bug i den dansk version.. henter den engelske senere og prøver den..
Post Reply