Tabelmystik

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
gunnar

Tabelmystik

Post by gunnar »

Jeg har lavet en tabel i Writer med syv kolonner og 12 rækker. I første kolonne er der datoer skrevet som 10-06-08 og i anden kolonne klokkeslæt skrevet som 23.15. Mystikken optræder i række nr syv for her ændrer klokkeslættet 12.15 sig til 01-12-15 så såre jeg begynder en ny indtastning i et andet felt. Selv hvis jeg retter tilbage, hvilket lader sig gøre, men blot dette at gemme, så ændrer 12.15 sig til 01-12-15.
Det 'pudsige' er at det kun er i række syv at dette fænomen optræder.
Alt andet fungerer som det skal. Men meget irriterende for jeg kan end ikke udskrive tabellen uden denne irriterende fejl. Er der nogen der har en god forklaring og kan fortælle mig, hvordan jeg kan rette fejlen?
gunnar
Jørgen Rasmussen

Tabelmystik

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej gunnar

Du skal nok have formateret kolonnen. Vælg kolonnen så den bliver helt sort. Højreklik på den og vælg menuemnet "Talformat". I feltet "Kategori" vælger du "Klokkeslet" og derefter formatet. Bemærk at 12.15 vist ikke regnes for et klokkeslet-format. Vælg i stedet fx. 12:15.
Hilsen JR
gunnar

Post by gunnar »

Ja, det løste problemet, men jeg synes stadig det er mærkeligt at en celle vælger et andet format end de øvrige, når jeg iøvrigt ikke har valgt specifikke formater i det hele taget. Men, tak, nu lærte jeg lidt mere af de utallige muligheder der er i det program.
gunnar
Strange

Re: Tabelmystik

Post by Strange »

Jørgen Rasmussen wrote: Vælg kolonnen så den bliver helt sort. Højreklik på den og vælg menuemnet "Talformat". I feltet "Kategori" vælger du "Klokkeslet" og derefter formatet.
Taste genvejs kombinationen for "højreklik + vælg menupunkt "tabelformat" er: Ctrl + 1 .
Strange

Bruger Libreoffice 3.4 på OS Ubuntu-Linux 11.10 m. fl.
Jørgen Rasmussen

Tabelmystik

Hej Strange

Strange skrev:
Taste genvejs kombinationen for "højreklik + vælg menupunkt "tabelformat" er: Ctrl + 1 .
Hos mig er tastaturgenvejen ctrl+1: Anvend afsnitstypografien Overskrift 1

Er det afhængigt af styresystem?
Hilsen JR
Strange

Post by Strange »

Hej Jørgen.

På de versioner jeg har prøvet det på, uanset om det er arbejdskomputerens Xp eller elevernes Vista, har det også været den taste kombinationen Ctrl+1, der gav "formater celler".

mvh
Strange

Jørgen Rasmussen

Tabelmystik

Hej Strange

Tastaturgenvejen ctrl+1 er formater celler, når du arbejder med Calc. Gunnars problem var i Writer. I Writer er ctrl+1 = Anvend afsnitstypografien Overskrift 1.
Hilsen JR
Strange

Post by Strange »

Ups :oops:
Strange

Post Reply