Skrifttypen ændrer sig tilbage til den oprindelige

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
gunnar

Skrifttypen ændrer sig tilbage til den oprindelige

Post by gunnar »

Jeg har skrevet et dokument på 23 sider med 93 fodnoter i Times New Roman /12. Efter dette valgte jeg at ville bruge Palatino Linotype /10 som standardskrifttype for Writer og rettede via Funktioner >Indstillinger>OpenOffice.org>Skrifttyper. Da jeg markerede hele teksten (dvs fodnoterne ville ikke skifte udseende som markerede) og ændrede den til skrifttype Palatino Linotype /10, ændredes kun brødteksten medens fodnoterne stadig var Times New Roman /12. Jeg måtte vælge hver fodnote for sig og ændre den, noget af et job. Men nu så alt nydeligt ud. Dokumentet skulle hængtes i ende af et andet dokument i Palatino Linotype, altså markerede jeg det til Palatino Linotype smukt ændrede dokument (stadig nægtede fodnoterne sig at blive markeret). Kopierede teksten og indsatte den. Til min forbløffelse ændrede hele den indsatte tekst, brødtekst og fodnoter, sig tilbage til den oprindelige Times New Roman. Så nu kan jeg begynde forfra, hvis der ikke er en klog her i foraet, som kan forklare mig hvori fejlen består, og hvorfor man ikke kan markere fodnoter, og vel også slutnoter.
gunnar
finngl

Post by finngl »

Jeg tror navngivne typografier rummer svarene på dine spørgsmål.

Frem for at tildele skrifttype direkte til tekst er det i næsten alle tilfælde bedre at tildele skrifttypen til en navngiven typografi og dernæst anvende den navngivne typografi på den udvalgte tekst. Jeg vil tro at den fremgangsmåde ville have løst dit problem med fodnoterne, og jeg er næsten sikker på at den ville have løst problem nr. 2 med indsættelse af et dokument i et andet.

Håber at disse få stikord kan hjælpe dig.

Mvh.

Finn
Post Reply