Større databaseprojekt
Posted: 25. Mar 2008 23:44
Hej,
Jeg forsøger for øjeblikket at lave et større databaseprojekt for et lille firma, jeg arbejder for. Det er ikke efter ordre, men da jeg er provisionslønnet vil jeg gerne lave databasen, så den kan bruges effektivt til opsøgende salgsarbejde samt koordination af eksisterende kunder. Dertil har jeg en række spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på i den danske udgave af den indbyggede hjælpefunktion. Kan nogen enten give mig svar eller henvise til et svar ville jeg være meget taknemmelig.
1. Vil en større database med både tabeller og forespørgsler til mange forskellige funktioner lægge meget beslag på CPU'en eller køres forespørgsler kun, når de rent faktisk skal bruges? (Svaret skal bruges til at beslutte, om jeg skal lave en enkelt database eller om jeg hellere skal dele den op i forskellige elementer, som f.eks. "opsøgende salsgarbejde," "kundepleje," "regningshåndtering" og "lønsedler.")
2. Jeg vil gerne lave en knap, som kører en makro, der kan åbne en skabelon for et brev til kunder og/eller potentielle kunder, både en knap til enkelvist at forfatte et brev og en knap til en skabelon, der laver brevfletning, meget gerne som en rapport (jeg har downloaded og installeret rapportgeneratoren og er begyndt at bruge den.) Efterfølgende er det meningen at jeg skal kunne trykke på en knap, der skriver brevet/brevene ud, giver dem et navn, gemmer dokumentet og sætter den enkelte modtager sammen med en henvisning til dokumentet i en tabel. Kan man det?
3. Jeg har lavet en rapport, der udskriver regninger for den seneste måned til hver enkelt kunde. Her oplistes de udførte opgaver efter dato under gruppering efter kundenummer, men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg får lavet en sammenregning af de udførte opgaver, så der kan stå det samlede regningsbeløb som en total for hver kunde. Hvordan gør man det?
4. I access (microsoft-databasen) kan man sætte felterne efter hinanden ved at bruge funktionen '=trim' Er der en tilsvarende kode i OpenOffice og i så fald hvilken? Og hvordan ser syntaxen ud?
5. Jeg kan ikke finde ud af at lave en forespørgsel, som opretter en tabel eller indsætter data i en allerede eksisterende. Ej heller kan jeg finde ud af at lave en forespørgsel, som sletter en tabel eller data i en tabel. Kan man slet ikke det?
Det var vist nogenlunde det, men det er vel også ganske rigeligt?
mvh.
Per
Jeg forsøger for øjeblikket at lave et større databaseprojekt for et lille firma, jeg arbejder for. Det er ikke efter ordre, men da jeg er provisionslønnet vil jeg gerne lave databasen, så den kan bruges effektivt til opsøgende salgsarbejde samt koordination af eksisterende kunder. Dertil har jeg en række spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på i den danske udgave af den indbyggede hjælpefunktion. Kan nogen enten give mig svar eller henvise til et svar ville jeg være meget taknemmelig.
1. Vil en større database med både tabeller og forespørgsler til mange forskellige funktioner lægge meget beslag på CPU'en eller køres forespørgsler kun, når de rent faktisk skal bruges? (Svaret skal bruges til at beslutte, om jeg skal lave en enkelt database eller om jeg hellere skal dele den op i forskellige elementer, som f.eks. "opsøgende salsgarbejde," "kundepleje," "regningshåndtering" og "lønsedler.")
2. Jeg vil gerne lave en knap, som kører en makro, der kan åbne en skabelon for et brev til kunder og/eller potentielle kunder, både en knap til enkelvist at forfatte et brev og en knap til en skabelon, der laver brevfletning, meget gerne som en rapport (jeg har downloaded og installeret rapportgeneratoren og er begyndt at bruge den.) Efterfølgende er det meningen at jeg skal kunne trykke på en knap, der skriver brevet/brevene ud, giver dem et navn, gemmer dokumentet og sætter den enkelte modtager sammen med en henvisning til dokumentet i en tabel. Kan man det?
3. Jeg har lavet en rapport, der udskriver regninger for den seneste måned til hver enkelt kunde. Her oplistes de udførte opgaver efter dato under gruppering efter kundenummer, men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg får lavet en sammenregning af de udførte opgaver, så der kan stå det samlede regningsbeløb som en total for hver kunde. Hvordan gør man det?
4. I access (microsoft-databasen) kan man sætte felterne efter hinanden ved at bruge funktionen '=trim' Er der en tilsvarende kode i OpenOffice og i så fald hvilken? Og hvordan ser syntaxen ud?
5. Jeg kan ikke finde ud af at lave en forespørgsel, som opretter en tabel eller indsætter data i en allerede eksisterende. Ej heller kan jeg finde ud af at lave en forespørgsel, som sletter en tabel eller data i en tabel. Kan man slet ikke det?
Det var vist nogenlunde det, men det er vel også ganske rigeligt?
mvh.
Per