Relative hyperlinks til pdf-filer

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
pertorp

Post by pertorp »

Hej

Jeg har fundet et program på internettet, der kan omdanne dokumenter som jeg skanner ind på computeren til pdf filer. Planen er så at jeg vil skanne alle de dokumenter jeg ikke får via e-boks eller andre digitale tjenester og omdanne dem til pdf filer. Herefter skal det hele så brændes på en dvd og gemmes i en bankboks eller hos en ven. Jeg vil så at sige gøre det samme som folk der køber et brandsikkert pengeskab og lægger deres vigtige papirer deri.

Jeg kan uden problemer indsætte et absolut link til en pdf fil, men jeg kan ikke finde ud af at lave et relativt link, så det også virker fra dvd'en. Det er meningen at jeg vil lave en liste i Calc og her skal der være en kolonne der hedder pdf.

I min Dokumenter mappe har jeg en undermappe der hedder ooocalc, hvor alle mine regneark ligger. Det er så ideen at oprette en undermappe i ooocalc der hedder pdf_scan, hvor alle de skannede dokumenter skal placeres i diverse undermapper.

Jeg har windows xp's standard mappe struktur: C:Documents and settings/brugerkonto/Dokumenter......

I indstillingerne – indlæs/gem – generelt er der to checkbokse ved (gem url relativt til). Der er som standard flueben ved begge – det har jeg ikke ændret på.

Jeg håber at nogen derude kan give en idiot sikker beskrivelse af hvordan man opretter relative links til dokumenter på computeren, da den ellers fine hjælpefunktion i open office er noget makværk på dette område.

Kort sagt er jeg på jagt efter en syntax (tror jeg det hedder) på at lave et relativt link til en fil på min computer.

mvh
Per
Jørgen Rasmussen

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej pertorp.

Jeg har set nærmere på dit problem og i en periode troede jeg der var noget galt med OOo. Mine relative links så altid ud som om de var relative til hele filsystemet. Men stierne flytter sig når jeg flytter filerne.

Så lav dit hoveddokument i Calc og gem det inden du begynder at lave links.
Lav din mappe til PDF-filerne på samme niveau som hoveddokumentet.
Læg dine PDF-filer i mappen. Når du skal lave et link anvend så menuen Indsæt->hyperlink.
Når du har lavet et link skal du huske at trykke på det grønne V og så på gem. Jeg har ikke prøvet at brænde filerne til en CD, men jeg har flyttet dem over på en ekstern harddisk, og det virker.

Jeg tror ikke du kan bruge kopier/sæt ind når du skal have flyttet filerne. Vælg hoveddokument og mappen med PDF-filer og træk dem over på din nye disk, så mener jeg filstrukturen "følger med".

Ps. Jeg vil gerne høre om det virker eller om du har fundet en anden metode.
Hilsen JR
pertorp

Re: Relative hyperlinks til pdf-filer

Post by pertorp »

Hej Jørgen

Jeg har prøvet at kopiere nogle testfiler til en anden partition og det virker også. Det ser ud til at man bare skal sætte et flueben i de to checkbokse i indstillingerne som jeg omtalte i det første indlæg. Derefter laver openoffice de relative links automatisk - smart.

Iøvrigt behøver pdf-filerne ikke at ligge i samme mappe. De kan ligge hvor som helst på det samme drev/partition - rigtig godt, da pdf-filerne så kan placeres i en undermappe i min pdf-mappe.

Jeg har ikke lige styr på hvad det er for et grønt V du mener, jeg klikker bare på anvend i hyperlink dialogboksen - så virker det.

Det kunne være rigtig smart hvis teksten i cellen også ændrede sig når filerne kopieres til et andet drev - man er nødt til at holde musen over cellen for at se den nye relative mappe.

PS: Ved søgning på google fandt jeg ud af at fra version 2.4 kommer de relative links med ved eksport af dokumentet til pdf.

mvh
Per
pertorp

Post by pertorp »

Hej

Jeg fik skrevet i det første indlæg at hjælpefilerne på dette område er noget makværk. Den kommentar trækker jeg tilbage, jeg havde ikke lige fanget openoffices smarte måde at lave relative links på.

En lidt mere præcis formulering ville dog være dejlig. Noget i retning af at de relative links laves automatisk, hvis de to føromtalte checkbokse i indstillingerne er blevet tildelt et flueben.

Mvh
Per
Jørgen Rasmussen

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej pertorp
Jeg har ikke lige styr på hvad det er for et grønt V du mener, jeg klikker bare på anvend i hyperlink dialogboksen - så virker det.
Det grønne v er accepter-knappen i Formellinjen i Calc.
Hilsen JR
Post Reply