data til grafer

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Thomas Johansen

data til grafer

Post by Thomas Johansen »

Jeg sad og skulle lave en graf over lidt strømforbrug og havde nogle målinger fra fire forskellige dage på en måned, hvor intervalet også var forskelligt.
dvs dataerne lignede lidt disse (et eksempel):
01-10-2003 405
04-10-2003 420
06-10-2003 430
15-10-2003 460

hvis man laver en kurvegraf over disse laver den punkterne med samme interval på grafen. dvs mellemrummet fra feks. 1/10 til 4/10 er lige så stort som 4/10 6/10.

dette gør grafen ubrugelig.
hvordan kan man ændre dette.??

Jeg prøvede det samme i excel og denne feature fungerede perfekt uden jeg skulle tilpasse noget først.
lidt ærgeligt da jeg er fortaler for open source software, men det kan jo osse bare være mig :)

på forhånd tak
mvh
Thomas Johansen
tvj@vgraphics.dk
MHT

Re:data til grafer

Post by MHT »

Jeg har faktisk den samme oplevelse. Graferne virker ikke (endnu) :!: - lige så godt som hos MS. Hvis jeg åbner et regneark fra konkurenten i OO så bliver grafen til "nærmest ingenting" - og hvis der er andre former for grafer end punktdiagrammer, så er de hvertfald vanskelige at finde!
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Jeg har aldrig brudt mig om graf-delen i Calc, jeg har faktisk betragtet den som noget af det svageste i OOo... mest fordi den ikke virker specielt hensigtsmæssigt eller kløgtigt i praktisk brug. Det er også en anke jeg har hørt andre steder fra.

Det har det også hos SUN; jeg ved at det er planen at kode hele skidtet om, det er noget jeg glæder mig til at se hele resultatet af.

Excels graf-del minder alt for meget om sig selv fra 4.0 hvor jeg kom ind i Excel, men den virker forrygende. Og at ting virker er succeskriterium nummer 1... bare spørg de ansvarlige for Metroen...
Jesper Krogh

Re: data til grafer

Post by Jesper Krogh »

Thomas Johansen wrote:Jeg sad og skulle lave en graf over lidt strømforbrug og havde nogle målinger fra fire forskellige dage på en måned, hvor intervalet også var forskelligt.
dvs dataerne lignede lidt disse (et eksempel):
01-10-2003 405
04-10-2003 420
06-10-2003 430
15-10-2003 460

Prøv at kigge på denne: http://krogh.cc/oocalctest.sxc

Der har jeg ikke lige afstand mellem datoerne.. du bliver nødt til at fortælle den at det er datoer Højre klik-> formatter celler.
Jesper Krogh

Post by Jesper Krogh »

MHT wrote:Jeg har faktisk den samme oplevelse. Graferne virker ikke (endnu) :!: - lige så godt som hos MS. Hvis jeg åbner et regneark fra konkurenten i OO så bliver grafen til "nærmest ingenting" - og hvis der er andre former for grafer end punktdiagrammer, så er de hvertfald vanskelige at finde!
Det er laaaanggg tid siden jeg har brugt Excel, men det du skriver her er at import filtrene til Excel ikke er ret gode, det fortæller jo egentligt ikke noget om grafmulighederne i Regnearket.

Vi kan sagtens blive enige om at det er en mangelvare hvis der går meget tabt ved import fra Excel. Hvis du har et konkret eksempel, så vil jeg opfordre dig til at rapportere det via IssueZilla.
Thomas Johansen

Post by Thomas Johansen »

@Jesper Krogh

dit eksempel er lige præcis hvad jeg skulle bruge...næsten problemet er at hvis man laver det om til et kurve diagram så udjævner den automatisk mellemrummene, og så er man lige vidt.

hovsa nu har jeg løsningen.....

Løsning
hvis man vælger diagram typen "linjer" og under type normal så udjævner den dato intervallet.
men...
hvis man derimod vælger "xy diagram" (den der ligner en masse punkter)
og så vægler "kun linjer" i undertype så vil den ligepludselig godt.

underligt. men det virker. :)

takker for hjælpen
Guest

Diagrammer til Open Office tekstbehandling

Post by Guest »

Jeg har flere spm.

Efter at have lavet et diagram i et regneark - og gået videre med andre diagrammer i samme regnearkm - kan jeg ikke komme i kontakt med diagrammet igen, der er som boltet fast i worksheetet.

Hvordan får jeg det markeret igen.

Jeg har prøvet at overføre et diagram til tekstbehandlingsdelen, men det eneste jeg får ud af det er et anker - og en tom kasse jeg kan redigere størrelsen på.

Jeg vil naturligvis have det sådan at jeg kan lægge diagrammer ind i et tekstbehandlingsprogram - enten som bitmap eller noget andet.

Tips modtages med kyshånd.
Post Reply