WordPerfect filter

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Ulrik

WordPerfect filter

Post by Ulrik »

Jeg er IT-administrator på et seminarium. I lighed med de fleste seminarier benytter vi stadig WordPerfect (WP), men nu er tiden ved at rinde ud for den danske udgave. Nu mener alle, at der kun er én udvej, nemlig at skifte til MS Office. Dårlig idé synes jeg.
På anbefaling af Sun DK har jeg lige downloadet og installeret OO 1.1 på Win XP i dag. Ingen WP-filter :(
Jeg fandt dog libwpd projektet. Kan nogen hjælpe mig med at få det sat i sving?
Søren Thing Pedersen

Re:WordPerfect filter

Post by Søren Thing Pedersen »

Som uddannelsesinstitution kan I frit hente eller bestille StarOffice 6.0. StarOffice 6.0 kan åbne WordPerfect-filer, da StarOffice 6.0 inkluderer et tredjeparts WP-filter.

http://www.uni-c.dk/generelt/nyheder/download_star.html

Til dagligdagsbrug kan I så benytte OOo 1.1 DK.

Har I prøvet den løsning?
Ulrik

WordPerfect filter

Post by Ulrik »

Hej Søren og tak for svaret.
Ja det har vi prøvet. Vi har faktisk et mindre antal Star Office 6.0 installeret til test. Der er dog ikke tilfredshed med dens evne til at læse Word-dokumenter. Ministerier og styrelser sender mange dokumenter lavet med Word XP.

Venlig hilsen
Ulrik
Søren Thing Pedersen

Hej Ulrik

Jeg kender ikke status på libwpd i OOo, men jeg fandt denne side side:
http://wp.openoffice.org

Jeg foreslår du tilmelder dig e-postlisten dev@wp.openoffice.org for at høre nærmere om status. Du må meget gerne melde tilbage til dette forum.

mvh
Søren
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Håbefulde brugere har spurgt på det engelsksprogede http://www.oooforum.org der også kan anbefales.

Status er at de skulle være klar med et filter "inden snart" hvilket i mine ører lyder som "Forvent først noget når du ser det".

Filteret der følger med StarOffice skulle ikke være noget at lovprise eller råbe hurra for.

Jeg har fulgt disse filtres "udvikling" MEGET længe uden skyggen af noget der ligner et færdigt produkt. Filteret på Linux kan jeg dog ikke udtale mig om.

Har man mange mange mange dokumenter er et måske en idé at købe et konverteringsprogram, og konvertere dem til MS Office dokumenter; OpenOffices Word import er klart bedre end RTF f.eks.

Har man få kan man selv konvertere dem til MS Office dokumenter fra WordPerfect... eller RTF.

Mabn kan også vente. DET har været mit største problem med OOo, af praktisk årsager simpelthen... leverancer og deadlines er ikke til at spøge med.
Søren Thing Pedersen

Skyd ikke på budbringeren, men...

...jeg har fundet et program der efter sigende kan konvertere fra WP til LaTeX:
http://www.penguin.cz/~fojtik/wp2latex/wp2latex.htm

samt et program der efter sigende kan konvertere fra LaTeX til RTF:
http://latex2rtf.sourceforge.net/

Meld meget gerne tilbage, hvis I prøver denne omvej, der i det mindste skulle være tilgængelig nu.
Jesper Krogh

Re: WordPerfect filter

Post by Jesper Krogh »

Ulrik wrote:Jeg er IT-administrator på et seminarium. I lighed med de fleste seminarier benytter vi stadig WordPerfect (WP), men nu er tiden ved at rinde ud for den danske udgave. Nu mener alle, at der kun er én udvej, nemlig at skifte til MS Office. Dårlig idé synes jeg.
På anbefaling af Sun DK har jeg lige downloadet og installeret OO 1.1 på Win XP i dag. Ingen WP-filter :(
Jeg fandt dog libwpd projektet. Kan nogen hjælpe mig med at få det sat i sving?
Vil det have interesse hvis jeg kan sætte en webapplikation op der kan benytte filteret til at konvertere WP -> OOo format?

Er der nogle der kan maile mig et par WordPerfect filer til test? ( jesper@krogh.cc )
Søren Thing Pedersen

Jeg har kontakt med en af udviklerne. Følg med i diskussionen her:

http://wp.openoffice.org/servlets/ReadM ... stName=dev
Ulrik

WordPerfect filter

Post by Ulrik »

Mange tak til Søren, Kaaredyret og Jesper for svarene.

Det var ledelsens hensigt at vi skulle skifte til MS Office pr. 1/1 04. Jeg kan måske trække den lidt.
Jeg frygter at vejen rundt om LaTex og RTF vil sortere for meget fra, men er villig til at se på andre konverteringsprogrammer.
Jeg vil følge de omtalte forums nøje. Tak for henvisningerne.
Jeg sender nogle .WPD filer til Jesper ASAP.

Hilsen
Ulrik
jkjel

Re: WordPerfect filter

Post by jkjel »

Ulrik wrote:Mange tak til Søren, Kaaredyret og Jesper for svarene.

Det var ledelsens hensigt at vi skulle skifte til MS Office pr. 1/1 04. Jeg kan måske trække den lidt.
Jeg frygter at vejen rundt om LaTex og RTF vil sortere for meget fra, men er villig til at se på andre konverteringsprogrammer.
Jeg vil følge de omtalte forums nøje. Tak for henvisningerne.
Jeg sender nogle .WPD filer til Jesper ASAP.

Hilsen
Ulrik
Hej Ulrik
Jeg sidder lidt i samme situation som dig. Vi er ved at skifte WP 8 ud med StarOffice/OpenOffice. Vi skifter jo nok til StarOffice fordi der ikke er filtre til WPD i OpenOffice færdige til når vi skal bruge dem. Vi stiler mod en release dato den 15.12.03 for alle vores brugere.

Vi har overvejet at bruge LIBWPD filteret til at lave en massekonvertering i en omgang. Alternativt overvejer vi at bygge konverteringen op omkring en hjemmeside brugerne uploader dokumenter til. Serveren sender så det konverterede dokument retur i en mail.

Indtil videre har det vist sig at være mest anvendeligt at konvertere dokumenter ved at lave klippe/klistre fra WPD til SXW/DOC over klippebordet i Windows. Med Klippe/klistre får man den bedste overførsel af layoutet.

Alternativet er at lave en hurtig WP makro der konverterer alle dokumenterne til DOC (Word97) og arbejde videre med dem i OpenOffice.

Hvis vi kommer op med en genial løsning poster jeg den her.
Jens K. Hansen
Ulrik

WP-dokumenter

Post by Ulrik »

Hej Jens (jkjel).

Rart at se at man ikke er alene i verden. Som lovet har jeg sendt nogle dokumenter til Jesper. Jeg er spændt på udfaldet. Selv har jeg så mange andre jern i ilden, at det kniber med tiden til at eksperimentere, men jeg vil prøve nogle af dem du nævnte.

Hilsen
Ulrik
Søren Thing Pedersen

Det er lykkedes at kompilere libwpds wpd2sxw til Windows.

Læs mere her:
http://wp.openoffice.org/servlets/ReadM ... stName=dev

Pak alle zipfilerne ud i samme bibliotek og brug de eksekverbare filer i /bin/

Jeg har ikke selv WP6 dokumenter, så jeg ved ikke, hvor godt det virker, men jeg fandt et dokument på Internet, og det blev konverteret udemærket.

wpd2sxw kan kun konvertere WP6+ filer.
Jesper Krogh

Post by Jesper Krogh »

Har det stadig interesse at jeg forsøger at sætte det op på webben når der nu er mulighed for at køre det fra Windows?
Søren Thing Pedersen

Ja, det tror jeg. Du må selv vurdere, hvor meget tid du vil investere i det.
Guest

GUI til windows??

Post by Guest »

Er der et ønske om en GUI til windows??
Post Reply