Billeder i writer

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
LarsBrandi

Billeder i writer

Post by LarsBrandi »

Jeg har en debian med OOo 1.1.2 og det har uventet givet mig nogle problemer. Først var store PNG billeder et problem at printe ud. Det løste jeg ved at konvertere til JPG. Men da jeg satte JPG billederne ind og gemte dokumentet, var de fleste af dem ved genåbning pist væk. Der er kun et tomt felt med en besked om "fejl ved indlæsning". Hvad kan det mon være der er galt her. Jeg har dog løst problemet ved at bruge scribus i stedet. Et ganske lækker program må jeg tilstå.
mvh

Lars Brandi Jensen
Kaaredyret

Re:Billeder i writer

Post by Kaaredyret »

Jeg har haft samme problem. Jeg indsatte billederne (har ikke markeret at de skal gemmes seperat på disk!) og arbejdede på dokumentet. Da jeg flyttede billederne var de borte i dokumentet, men de SKULLE være gemt i dokumentet.

Jeg har ikke haft tid til at teste det yderligere. Men noget tyder på at der er en fejl. Flyttede du dine billeder?
LarsBrandi

Post by LarsBrandi »

Kaaredyret wrote: Jeg har ikke haft tid til at teste det yderligere. Men noget tyder på at der er en fejl. Flyttede du dine billeder?
Jo, en hel del, skalering op og ned, og når jeg tænker over det, kunne jeg heller ikke få billederne til at forblive propertionale. Bruger du windows ?
mvh

Lars Brandi Jensen
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Ja, jeg er på Mikroblød Windows.

Med 'flyttede' mente jeg om du flyttede billedfilerne efter at du havde indsat dem i dokumentet? Mine billeder lå på desktoppen da jeg indsatte dem, og så flyttede jeg en uge senere billederne hen på et andet drev.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

NU har jeg testet og fundet ud af følgende (som er problemet i mit tilfælde, måske også dit?):

Jeg har fra "vælg grafik-fil fra dialogboksen" sat hak i 'kæde' og siden da har OpenOffice kun indsat billeder som en kæde mellem billedet og dokumentet; altså ikke gemt billedet i selv dokumentet.

Jeg flyttede jo efterfølgende billederne og så kunne OpenOffice ikke finde dem. Men der står ikke fejl ved indlæsning, men blot stien til billederne i dem tomme ramme der hvor billedet skulle være vist.
Post Reply