Moderne tekstbehandling

Skriv et indlæg her, hvis du tror du har fundet en fejl i LibreOffice, eller hvis du har forslag til rettelser i den danske oversættelse.

Moderator: Lodahl

Post Reply
Holger Terp

Moderne tekstbehandling

Post by Holger Terp »

Kære venner,

Moderne tekstbehandling

Jeg er ved at skrive en artikel om en sang.

Med tiden er artiklen vokset til nogen og tyve sider med et større noteapparat og
indtil videre tre illustrationer.

Filen i det oprindelige udkast er skrevet i Word 2003; senere har jeg hovedsagelig
arbejdet med Open Office 2.0 pga muligehden for at kunne eksportere til
PDF-formatet. Det har indtil i dag fungeret udemærket.

Da jeg her til morgen starter Writer i Open Office opdager jeg, at den ene af
illustrationerne er forsvundet i nattens løb. Writer lukkes og jeg åbner Word og
opdager til min forbløffelse, at alle illustrationerne er væk. Word lukkes og jeg
tager den manglende illustration fra PDF-filen sammen med billedteksten og sætter
den på plads igen.

Så dukker næste problem op. Jeg vil gerne have lidt luft mellem teksten og illustrationen. Det kan man tilsyneladende ikke i Writer.

Det helt store problem opstår dog, da jeg vil importere et regneark i Writer. Der sker absolut ingen ting når jeg forsøger det.

I regnearket ville jeg gerne indsætte en fodnote. Det kan man tilsyneladende ikke, selv om Excel har haft denne funktion i alt fald siden version 5.

Fodnoter i Writer laver nogle gange indryk, andre gange ikke. Det sker hver gang dokumentet åbnes. Det er drøn ærgeligt, at skulle rette fodnoter, hver eneste gang dokumentet åbens.

Interne links i dokumentet forsvinder også. Det er tilsyneladende ankeret, det er galt med.

Og nu er jeg ikke lyst til at gå tilbage til Word og Excel for at få opdateret et regneark med over 400 poster.

Hvad gør jeg?

Har i nogle gode råd?

Holger Terp

se:

http://www.fredsakademiet.dk/abase/sang ... 20more.pdf
guruerne

Luft mellem ill. og tekst

Post by guruerne »

Hej!

Jeg kan ikke hjælpe med det hele - men luft mellem en illustration får du ved at højreklikke på billedet og vælge "Billede". Herefter fanebladet "Ombrydning". Du kan nu indstille afstanden til tekst på alle sider af billedet.

Billeder, der forsvinder, har vist tidligere været nævnt, men.......hvor?
Jeg har selv oplevet at billeder er forsvundet. Det har altid hængt sammen med kopierede og indsatte billeder - ikke billeder indsat via "Indsæt billede"-funktionen. Måske noget hukommelsesballade??

Held og lykke med projektet!

:) Erik
Holger Terp

Post by Holger Terp »

Kære Erik.

Tak for tippet med luften...
Der sker bare ingenting.
Jegkan tilsyneladende ikke vælge nogen af funktionerne.

[/img]http://www.fredsakademiet.dk/oo.jpg
guruerne

Prøv lige.....

Post by guruerne »

Prøv at sende filen i .odt-format til erik@guruerne.dk - så vil jeg gerne kigge på filen!

Det er ikke sikkert, det redder noget - men så er det prøvet :)
Holger Terp

problem løst

Post by Holger Terp »

Kære Erik.

Tak for venligheden.

Takket være god rådgivning fra you know who...Microsofts supportafdeling blev problemet løst med den manglende luft mellem tekst og billede.

Desuden opdagede jeg at Word af sig selv havde fjernet fluebenene i vis menuen ud for fodnoter og billeder. Illustrationen blev kopieret over i Photoshop og gemt som et tiff-billede og derpå importer det. Efterfølgende kunne jeg skabe mellemrummet mellem tekst og billede uden problemer.

Tilbage er problemet med skred i fodnoter.

Et andet mindre problem er at Writer ikke er god til at skelne mellem skift i sprog. Når man skifter fra eksemeplvis engelsk til dansk i en sætning er den danske tekst markeret med rødt. og markerer man teksten og forsøger at indsætte en dansk sprogkode, sker der ikke noget.

Den rettede fil er på hjemmesiden
Holger
Post Reply