Udfylde figur dannet af kurver (OOo 2.1)

Brugerhjælp og support til tegninger i LibreOffice Draw

Moderators: Lodahl, Boris

Post Reply
Taurus54

Udfylde figur dannet af kurver (OOo 2.1)

Post by Taurus54 »

Hej

Jeg har ikke arbejdet med bezier-kurver før og er nu rendt ind i et problem jeg ikke selv kan løse:

Hvordan samler jeg flere bezier-kurver til en 2D tegning og udfylder fladen?

Jeg har tegnet 2D bowling-kregle (opretstående) ved hjælp af 1 "lodret" kurve i den ene side, et spejlbillede af kurven i den anden side og afsluttet med en vandret linie som bund.

Det vil jeg gerne have samlet og udfyldt, men kan ikke :-(

Jeg har fulgt opskriften i hjælpefilen (Tegning af kurver), mere specifikt afsnitet med den lysende pære (hvor der ser ud til at være en lille fejl i formuleringen).

Jeg har godt nok fået den vandrette linie til at smutte på plads for enden af de to kurver, men den forener sig ikke med dem - altså har jeg stadig 3 kurver (linier). Den vandrette streg har jeg prøvet at lave med både en linie og med en kurve, men det ændrer ikke på resultatet.

Følgende har jeg prøvet med alle linier markeret:

Kobiner - hvilket giver en udfyldt kegle med en ikke-udfyldt trekant (med spids i toppen af keglen og grundlinie sammen med keglen grundlinie), altså de to sidekurver bliver lukket og udfyldt.

Forbind - hvilket ikke medfører andet end at nederste del af den ene sidekurve svipper op til toppen af keglen i en smuk bue.

Etabler gruppe - giver en hel kegle hvor jeg kan ændre stregfarve, men ikke ændre fladens farve. Hvis jeg giver keglen skygge kommer der en skygge, men det virker som om jeg har bukket keglen i ståltråd, hvilket giver en skygge hele vejen rundt som om jeg kan kigge gennem keglen.

Nogen der kan give et fif?
mvh
Jørgen L. Sørensen
Post Reply