Standardsprog

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Jensb

Standardsprog

Post by Jensb »

Hej

Er der andre, der har problemer med at indstille standardsprog til dansk i OOO?

Når jeg forsøger, får jeg at vide, at næste gang, jeg åbner programmet, vil ændringen træde i kraft. Det gør den bare ikke... standardsproget er stadig engelsk.
Kurt L

Post by Kurt L »

Hænger det monstro sammen med de problemer som jeg også har oplevet med den seneste version af ordbogen.

Se http://www.oooforum.dk/viewtopic.php?t=2486
pertorp

Dansk ordbog

Post by pertorp »

Af denne tråd og mange andre kan jeg forstå at det stadig er et problem for mange at få de danske ordbøger til at virke. Jeg har ingen problemer udover at ordbøgerne ikke er for gode. Derfor vil jeg her prøve at beskrive hvad jeg gør i detaljer.

Jeg bruger version 2.1 på windows xp service pack 2 samt senere opdateringer.

Når du har åbnet f.eks. writer starter du med at vælge:
Filer - Guider - installer flere ordbøger.

Det starter et writer dokument ved navn dicooo.
Vælg danish for at hente de danske ordbøger.
Klik på start dicooo

I det næste skærmbillede vælger du adminisrator opsætning og at skifte dicooo's sprog til dansk.

Næste skærmbillede bruges til at hente ordbøger til stavekontrol. Klik på hent listen. Når den er hentet vælger du danish og klikker på næste.

Næste skærmbillede bruges til at hente automatiske orddelingsordbøger. Klik på hent listen. Når listen er hentet vælger du danish og klikker på næste.

Nu kommer der et skærmbillede til hentning af synonym ordbøger. Der findes desværre ikke en dansk så du klikker på næste uden at markere noget.

Nu er du klar til at hente ordbøgerne. Klik næste. Når ordbøgerne er downloaded og installeret klikker du på færdig og lukker openoffice inklusive hurtigstart ikonet isystembakken.

Åbn igen writer. Vælg funktioner - indstillinger. Find nu frem til sprogindstillinger og klik på sprog. Vælg nu dansk i alle tilgængelige valgbokse. Klik ok og genstart openoffice igen inklusive hurtigstart.

Nu kan jeg skrive denne tekst:
Dette er en gennemgang af installations processen for danske ordbøger i openoffice. Openoffice markeres som det eneste som en stavefejl.

Jeg håber at dette lange indlæg var en hjælp for nogen.

mvh
Per
Post Reply