Formater og typografier

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Normann Louis Olsen

Formater og typografier

Post by Normann Louis Olsen »

Jeg er meget fascineret af skabeloner og bruger dem hyppigt. Men jeg støder gang på gang på udfordringer :? fordi min typografi ændres.

Det sker især, hvis jeg indsætter/paste en et udklip fra adressearkivet i Outlook :roll: .

Men det sker også i en banal brevskabelon, fx at typografien ændres til brødtekst eller Overskrift 1, når jeg trykker retur og jeg kan sågar opleve, at alene skriftstørrelsen ændres, mens øvrige parametre tilsyneladende er intakte.

Det kan ofte justeres ved hjælp af formatpenslen, men selv den kommer af og til kort, fx ved paste af et udklip fra en mail. Ikke syv vilde heste kan ændre skrifttypen fra Verdana til Times New Roman :x .

Hvem Ved Hvad?
Med venlig hilsen
Louis
Kurt L

Post by Kurt L »

Kunne du evt. beskrive problemet lidt mere konkret fra et aktuelt eksempel?
Ejnar

Post by Ejnar »

Prøv at bruge
Rediger -> Indsæt speciel -> Uformateret
når du indsætter. Så bruges den typografi, der i øjeblikket er aktiv, i stedet for den formatering, som kildeteksten har.
Vh
Ejnar
Normann Louis Olsen

Kurt L wrote:Kunne du evt. beskrive problemet lidt mere konkret fra et aktuelt eksempel?

Det ville jeg vældig gerne gøre, men hvordan lægger jeg en skabelon ind i dette forum?
Med venlig hilsen
Louis
Normann Louis Olsen

Ejnar wrote:Prøv at bruge
Rediger -> Indsæt speciel -> Uformateret
når du indsætter. Så bruges den typografi, der i øjeblikket er aktiv, i stedet for den formatering, som kildeteksten har.

:D Tak, den funktion har jeg ikke bemærket før, den er fin når jeg henter tekst fra Internet eller mail, og indsætter det i et writerdokument.
Med venlig hilsen
Louis
Post Reply