Page 1 of 1
Rotere tabel i Writer
Posted: 24. Nov 2006 20:12
by CorfitzUlfeldt
Er der en fiks måde at rotere en tabel 90 grader?
Jeg kunne godt tænke mig, at rækker blev til søjler, og søjler blev til rækker.
(Ja, jeg har lavet mig et monster af en tabel i Writer, i stedet for at vælge det rigtige værktøj til opgaven fra start)
Posted: 24. Nov 2006 22:06
by Lodahl
Jeg vil skyde på at den bedste metode er at copy-paste til Calc og prøve at 'vende' tabellen vha. at Datapiloten.
Rotere tabeller
Posted: 25. Nov 2006 00:18
by pertorp
Hej
Calc kan vist løse dit problem. Her er et udpluk af hjælpefilen som du finder ved at søge på: kolonne - bytte med rækker.
Rotere tabeller (Transponere)
I OpenOffice.org Calc, er der er en måde at "rotere" et regneark på, så rækker bliver kolonner og kolonner bliver rækker.
1.Marker det celleområde, som du vil transponere
2.Vælg Rediger - Klip.
3.Klik på den celle, som skal være øverste venstre celle i resultatet.
4.Vælg Rediger - Indsæt speciel.
5.Marker Indsæt alt og Transponer i dialogen.
Hvis du nu klikker OK, bliver kolonner og rækker transponeret.
Det virker med den lille tabel jeg prøvede det på.
Håber det sparer dig for et større tastearbejde
Mvh
Per
Re: Rotere tabeller
Posted: 25. Nov 2006 09:57
by CorfitzUlfeldt
Tak for de hurtige svar.

Ja, at kopiere ind i Calc og transponere derinde var løsningen på mit problem.
Til folk der havner i denne tråd via Google, så lad mig lige nævner, at jeg fik den roterede tabel tilbage til Writer ved at markere området i Calc, kopiere, og i Writer vælge "Rediger"/"Indsæt speciel"/"Formatteret text [RTF]"
pertorp wrote:
Håber det sparer dig for et større tastearbejde
Ja, det gjorde det.
(Jeg ville nu stadigvæk ønske, at jeg havde lavet en database i stedet for en tabel fra starten af, men det må jeg kigge på når jeg engang får en ferie.)
Posted: 26. Nov 2006 21:45
by pertorp
Hej
Jeg mener der engang var et indlæg om at kopiere og indsætte data i Base. Jeg bruger ikke Base så det må jeg hellere lade en anden udtale sig om.
Hvis det er en forholdsvis simpel tabel du har kan du måske nøjes med Calc. Calc er betydeligt bedre til tabeller end Writer - efter min mening. F.eks. er den langt mere fleksibel mht. formatering af inholdet.
Som udgangspunkt har du ret i at en tabel bør laves i Base, men prøv at eksperimentere lidt med datamenuen i Calc og se om det er noget du kan bruge.
Mvh
Per