complimentær tegnet

Brugerhjælp og support til formler i LibreOffice Math

Moderators: Lodahl, henrikjust

Post Reply
thj01

complimentær tegnet

Post by thj01 »

Jeg er ved at lave en oversigt over mængdelæren, men kan ikke finde tegnet for komplimentærmængden (det store/fortegnede C)

Hjælp

Er der en der ved hvordan man enten laver det ved hjælp af kode eller ved hvordan man selv konstruerer det

:wink:
PCAdk

Re:complimentær tegnet

Post by PCAdk »

DU har sat mig skakmat, den kan jeg heller ikke finde. :(

Ikke fordi det er nogen hjælp, men så føler du dig ikke alene

Peter
P.S
ikke engang via Dmaths
Guest

Re: complimentær tegnet

Post by Guest »

thj01 wrote:Jeg er ved at lave en oversigt over mængdelæren, men kan ikke finde tegnet for komplimentærmængden (det store/fortegnede C)

Hjælp

Er der en der ved hvordan man enten laver det ved hjælp af kode eller ved hvordan man selv konstruerer det
Der er to skridt i dette:
Først skal du have en passende skrifttype.
Derefter skal du gøre symbolet tilgængeligt for SO/OOo.

Jeg har lagt en opskrift på
http://fc.hj-gym.dk/~hj/openoffice/brug ... boler.html

Hilsen Henrik
thj01

Re:complimentær tegnet

Post by thj01 »

sorry - har været off i lang tid

Men er der ikke nogle af OOO folkene der liiige ved hvordan man gør det - jeg forstår nemlig ikke arbejdsgangen - mangler nok også en del af evnerne
JørnS

Specielle symboler

Post by JørnS »

Bliver det ikke med tiden sådan at man kan indsætte symboler fra andre fonte direkte i stedet for at skulle brugerdefinerede dem?

De brugerdefinerede symboler skaber vel også problemer ved udveksling af dokumneter, ikke?

Jørn
Gæst

Komplementærmængde

Post by Gæst »

Skægt nok har jeg selv arbejdet med samme problem for ikke så lang tid siden. Det langstrakte C, som vi ynder at bruge i Danmark, er faktisk sjældent alle andre steder, og der bruges mindst 3 forskellige måder at vise det på. Oftest bruges en barre over mængdebogstavet for at vise, at det er komplementærmængden, der er tale om, og fx A-bar er ikke svært at lave i OOo Math.

Openoffice har ikke C-tegnet umiddelbart, og jeg kan ikke få linket fra indlægget længere oppe til at fungere. Derfor kunne du måske starte opgaven/teksten med at definere, at bar bruges til at vise, at der er tale om komplementærmængde.

Hvis man bruger det lidt mere nørdede formel- og tekstbehandlingsprogram LaTeX, kan man finde C-tegnet med lidt fingernemhed. Desværre er det noget, der tager tid at lære at bruge, og jeg har aldrig fået taget mig sammen til det.

God fornøjelse
Post Reply