Her er en nem og hurtig måde at formatere større/flere tekstområder på.
1. Lav et tekstafsnit med den ønskede formatering.
2. Vælg afsnittet med cursoren.
3. I Stylist klikkes på ikonen 'Ny typografi fra markeringen'. Giv typografien et navn.
4. i Stylist aktiveres ikonen 'Fyldformattilstand' ('malerbøtten').
5. Man kan nu formatere andre afsnit i dokumentet blot ved at klikke en enkelt gang.
6. Slå 'Fyldformattilstand' fra igen.
Nem metode til at formatere tekst
-
Re:Nem metode til at formatere tekst
Nemlig, det er en herlig måde at oprette og anvende typografier på.
Jeg opdagede den desværre først da jeg fik en licens til StarOffice 7, der er pettet op med lange finere, tydeligere og mere forståelige ikoner end i OpenOffice. Det ærgrer mig at de ikoner ikke kommer brugere af OpenOffice.org til gode.
Både StarOffice og OpenOffice burde leveres med en særskilt hjælpefil omkring typografierne. Folk aner slet ikke hvor stærkt et værktøj typografierne er, og har helt andre "format-as-you-go" (u)vaner med fra andre tekstbehandlere. Så en introduktion til typografierne som de fungerer i Star/OpenOffice ville være smukt.
Desværre kan de også styre for ivrigt, som når man skal lege med punkterne i punktopstillinger...
Jeg opdagede den desværre først da jeg fik en licens til StarOffice 7, der er pettet op med lange finere, tydeligere og mere forståelige ikoner end i OpenOffice. Det ærgrer mig at de ikoner ikke kommer brugere af OpenOffice.org til gode.
Både StarOffice og OpenOffice burde leveres med en særskilt hjælpefil omkring typografierne. Folk aner slet ikke hvor stærkt et værktøj typografierne er, og har helt andre "format-as-you-go" (u)vaner med fra andre tekstbehandlere. Så en introduktion til typografierne som de fungerer i Star/OpenOffice ville være smukt.
Desværre kan de også styre for ivrigt, som når man skal lege med punkterne i punktopstillinger...
Kan du lige uddybe. Hvordan styrer man de punkter? Jeg synes ikke OOo's bullets er nær så nydelige som Words og ville gerne have en anden default. Specielt indrykning ->bullet->tekst. og størrelse på bullet.Kaaredyret wrote: Desværre kan de også styre for ivrigt, som når man skal lege med punkterne i punktopstillinger...
Nu med baby: http://www.tredive.dk/
-
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... ht=bullets
Er lige lidt travl, der er nogle hints her. Det er lidt et brugervenlighedsproblem, det er dejligt som man kan strukturere og styre et stort dokument i Writer med typografier, men jeg tror bare ikke på at alle forstår hvordan man hurtigt ændrer bullets... eller gider forstå det.
Er lige lidt travl, der er nogle hints her. Det er lidt et brugervenlighedsproblem, det er dejligt som man kan strukturere og styre et stort dokument i Writer med typografier, men jeg tror bare ikke på at alle forstår hvordan man hurtigt ændrer bullets... eller gider forstå det.