Dato + x antal dage

Brugerhjælp og support til makroer i LibreOffice Basic

Moderators: Lodahl, LarsBrandi

Post Reply
Jacob

Dato + x antal dage

Post by Jacob »

Jeg har et variabel-felt hvor jeg gerne vil vise en dato + x antal dage. Hvis jeg vælger at feltet skal være en variabel og indtaster en dato i denne, konvertere OOo selv værdien til antal dage siden 7. juli 1894. Men hvis jeg via en makro sætter værdien i feltet til en dato bliver værdien ikke konverteret og i stedet får jeg en underlig dato. Er det virkelig nødvendigt at man skal skrive en masse kode for at konvertere en dato til antal dage siden (for lang tid siden). Det ville jeg helst undgå :)

Jeg har også kigget på DateTime-felt med parameteren Adjust som såvidt jeg kan forstå er et offset fra den dato der ligger i DateTime. Men det ser ikke ud som om at mine dato-felter bliver opdateret efter jeg har ændret værdien i Adjust.

Er der nogen der kan komme med et par hints til hvordan jeg kommer videre... jeg har siddet og søgt www.oooforum.org tyndt samt kigget alle de makroer igennem på ooomacros.org som jeg kunne forstille mig kunne have noget lign. kode. Måske har jeg været uheldig (måske endda blind) man jeg har ikke kunne finde noget.

For at sætte det hele i perspektiv vil jeg gerne have en faktura dato og antal dage til betaling selv regner betalings dato'en ud.
LarsBrandi

dato + antal dage

Post by LarsBrandi »

Hej Jackob

Jeg har spekuleret et stykke tid på hvad det er du helt konkret vil. Vil du hente en dato fra en database og lægge et antal dage til ?
mvh

Lars Brandi Jensen
Jacob

Re:Dato + x antal dage

Post by Jacob »

Ja jeg er meget god til at rode mig ud i søforklaringer :)

Kort og godt det jeg vil have er:
dags dato når dokumentet åbner <-- Ingen problemer her.
en felt hvor jeg kan indtaste et heltal (antal dage man har til at betale) <-- Heller ingen problemer
et felt med datoen for hvilken dato man skal senest skal betale (dags dato + antal dage til betaling) <-- Det er her kæden springer.
Jeg kan ikke finde ud at at ligge disse felter sammen uden at jeg får en underlig dato ud af det.

Håber det hjalp lidt ;)
LarsBrandi

Lid flere sp !

Post by LarsBrandi »

Er det et tekstdokument eller et regneark vi er i ?
mvh

Lars Brandi Jensen
Guest

Post by Guest »

Et tekstdokument

Jeg kan faktisk få det til at virke hvis jeg oprettet et alm. felt (lad os kalde det fakturadato) og indtaster f. eks. 22-04-2004 og laver en dato formatering på det. For så omregner OpenOffice selv værdien 22-04-2004 om til antal dage (siden en eller anden dato jeg ikke kan huske). Her efter laver jeg et felt (som vi kalder betaling) og ligger antal dage i, f. eks. 8.

Tilsidst laver jeg et felt (som vi kalder betalingsdato) hvor jeg sætter værdien til =fakturadato+betaling og formatere det som en dato.
Mit problem er bare at jeg selv skal ind og indtaste fakturadatoen hver gang.

Hvis jeg laver fakturadatoen om et dato felt så kan man ikke sådan uden videre lægge betaling til. Jeg tænke at løsningen lå i at skrive en makro... men jeg har altså ikke kunne finde en løsning. :(
LarsBrandi

Hmmmm

Post by LarsBrandi »

Hvilken OO kører du ?

Jeg går ikke ud fra at du bruger formularfunktionerne.

Prøv følgende i et nyt dokument :

Opret en tabel :

Indsæt ---> tabel

Indsæt med 3 kolonner og 2 rækker

I kolonne 1,række 1 skriv fakturadato
I kolonne 2,række 1 skriv betalingsbetingelser
I kolonne 3,række 1 skriv forfaldsdato

I kolonne 1,række 2 indsæt dags dato : Indsæt---->felter---->dato
I kolonne 2,række 2 skriv 8
I kolonne 2,række 2 skriv =<A2>+<B2>, ligesom i et regneark.

I kolonne 2,række 2 højreklik, vælg talformat ----> Dato og det datoformat du ønsker.

Så virker det her.
mvh

Lars Brandi Jensen
Jacob

Re: Hmmmm

Post by Jacob »

LarsBrandi wrote:Hvilken OO kører du ?
Jeg kører med en 1.1.1 fra Debians unstable repository.
LarsBrandi wrote:Jeg går ikke ud fra at du bruger formularfunktionerne.
Ikke i en tabel men jeg har prøvet at sætte det ind i et alm. felt, og det virker også fint hvis jeg lader være med at bruge et dato felt, men i stedet et brugerdefineret felt med dato formatering. Ulempen med et brugerdefineret felt er at datoen ikke sættes automatisk når skabelonen åbnes :(
LarsBrandi wrote:Prøv følgende i et nyt dokument :

Opret en tabel :

Indsæt ---> tabel

Indsæt med 3 kolonner og 2 rækker

I kolonne 1,række 1 skriv fakturadato
I kolonne 2,række 1 skriv betalingsbetingelser
I kolonne 3,række 1 skriv forfaldsdato

I kolonne 1,række 2 indsæt dags dato : Indsæt---->felter---->dato
I kolonne 2,række 2 skriv 8
I kolonne 2,række 2 skriv =<A2>+<B2>, ligesom i et regneark.

I kolonne 2,række 2 højreklik, vælg talformat ----> Dato og det datoformat du ønsker.

Så virker det her.
Ja det virkede godt nok, det havde jeg ikke prøvet :)

Men jeg ønsker ikke at have det i en tabel, men kun i felter (forskellige steder i dokumentet). Mit problem er at jeg ikke ved hvordan jeg i et felt kan henvise til til et datofelt da det ikke har noget navn. Når det står i en tabel kan man jo bare skrive A2. Men hvis det står uden for en tabel hvordan gør man så?

Tak for din tålmodighed, selvom jeg er lidt besværlig. :-D
LarsBrandi

Re: Hmmmm

Post by LarsBrandi »

Jacob wrote:Jeg kører med en 1.1.1 fra Debians unstable repository.
Respeeeekt.

Nå, ja. Hvis du tør, så mail lige dit dokument til mig på abjensen snabela abj dot dk. Jeg tror vi snakker forbi hinanden. Generelt har alle objekter i ooo et navn. Så det kan lade sig gøre !
mvh

Lars Brandi Jensen
Jacob Emcken

Post by Jacob Emcken »

Jeg har nu sendt et dokument til den angivende email adresse. Håber det er til at forstå :)
LarsBrandi

Post by LarsBrandi »

Jacob Emcken wrote:Jeg har nu sendt et dokument til den angivende email adresse. Håber det er til at forstå :)
OK, nu er jeg med på hvad du vil. Problembeskrivelse i tekstdokument :

Indsæt ---> felter ---> Dato

Så noget tekst, herefter :

Indsæt ---> felter ---> Andre ---> Variabler ---> Definer variabler.

Indsæt en navn og værdi ( betal og 8 ).

Så noget tekst igen og herefter :

Indsæt ---> felter ---> Andre ---> Variabler ---> Indsæt formel.

Her skulle man så kunne skrive "betal + Dato" og få datoen + 8 dage. Men Dato er ikke defineret de steder jeg har søgt. Jeg har dog fundet følgende link :

http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.php?t=4592

Se det ligner noget af det du efterspørger. Men man skal bruge et regneark som mellemstation. Om det skal være åbent hele tiden er uvist. Men det ser da lovende ud.
mvh

Lars Brandi Jensen
Post Reply