Uønskede ordbøger

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
CloneMe

Uønskede ordbøger

Post by CloneMe »

Er det normalt at man har italiensk, flamsk og swahili som forudinstallerede ordbøger? Har prøvet at afinstallere og geninstallere OOo bare for at få dem til at forsvinde, men de bliver ved med at være der... den danske ordbog forsvinder godt nok når jeg gør det, men ikke dem her. Er de bare med som standard eller hvad :?: [/u]
thj01

Re:Uønskede ordbøger

Post by thj01 »

det korte svar må være ja.

Du kan vælge bare at slette dem manuelt - jeg tror ikke det vil skade noget som helst.

du kan også vælge at gøre som alle os andre og bare lade dem ligge. HD er så store idag at det ikke betyder noget.

me jeg kan huske da jeg havde 120 Mb HD, da sad man og udvalgte tingene MEGET nøje.
CloneMe

Post by CloneMe »

Tak for svaret... Det undrede mig bare, synes det er nogle lidt mærkelige sprog at vælge som forud installerede...
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

thj01 wrote:det korte svar må være ja.

Du kan vælge bare at slette dem manuelt - jeg tror ikke det vil skade noget som helst.

du kan også vælge at gøre som alle os andre og bare lade dem ligge. HD er så store idag at det ikke betyder noget.

me jeg kan huske da jeg havde 120 Mb HD, da sad man og udvalgte tingene MEGET nøje.
Det korte svar er nej. Disse ordbøger burde ikke installeres, og at fjerne dem er direkte brugerfjendtligt. Følg diskussionen på oooforum.org hvor mere intelligente og brugervenlige løsninger diskuteres. Det ville f.eks. være oplagt at OOo have et lille admin-værktøj til udvidelser, hvor folk selv kunne tilføje og fjerne ordbøger.

Fortæl fru Olsen at hun "bare skal fjerne ordbøgerne selv" hvilket ikke vil ske.

I øvrigt anbefales man vist ikke at installere for mange ordbøger af performancehensyn, og såfremt det passer er det ikke et mesterligt træk at levere OOo med ordbøger til Swahili. Jeg ved at de prøver at ramme en række meget udbredte sprog, men Swahili rammer jo nok forbi en hel del mennesker alligevel.

OOo er 2000 km bagud på mange brugervenlighedsområdet, og spild ikke et øjeblik med at rapportere det på http://qa.openoffice.org hvis du kan finde ud af issuezilla. Der skal nok være en sag på din anke eller idé i forvejen.
thj01

Post by thj01 »

ja'et var til at de var for-udinstalleret.

og jeg er meget enig med kaaredyret at der mangler et ordentligt administrations værktøj til openoffice pakken.
Post Reply