OO.o 2.03 Dansk. Bug i "Søg og Erstat"

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Gunnar Thygesen

OO.o 2.03 Dansk. Bug i "Søg og Erstat"

Post by Gunnar Thygesen »

Søg og Erstat funktionen i version 2.0.3 Dansk virker ikke korrekt.
Der bliver et rod i hele dokumentet, hvis man forsøger at erstatte et tegn eller ord. Fejlen forekommer ikke i 2.0.1 Engelsk.
Er det en kendt fejl?
Mvh
Gunnar
lalf

Re: OO.o 2.03 Dansk. Bug i "Søg og Erstat"

Post by lalf »

Prøv at uddyb med eksempler. Link evt til dokumentet.

/Lalf

[quote="Gunnar Thygesen"]Søg og Erstat funktionen i version 2.0.3 Dansk virker ikke korrekt.
Der bliver et rod i hele dokumentet, hvis man forsøger at erstatte et tegn eller ord. Fejlen forekommer ikke i 2.0.1 Engelsk.
Er det en kendt fejl?
Mvh
Gunnar[/quote]
Gunnar Thygesen

Søg og erstat funktionen i version 2.0.3 virker ikke korrekt

Øvelse med 'Søg og erstat' OO.o 2.0.3 dansk

Her er et uddrag fra et kompendium om biavl, hvor ordet 'et' tre gange er fejlskrevet 'te' og skal rettes.
Altså Rediger→Søg og erstat... skriver her i feltet 'Søg efter': te (med mellemrum før og efter). Skriver et i feltet 'Erstat alle' (ligeledes med mellemrum før og efter). Klikker 'Erstat alle'.

Før indgreb med 'Søg og erstat'
Mange af de manipulationer, der foretages på bifamilien og her tænkes specielt på indgreb i yngellejet er ganske belastende for bifamilien, og kan være udløsende for sygdomsangreb eller sætte bifamilien tilbage i sin udvikling. Faktisk regner man med at der tabes flere dages udvikling, når der er foretaget te indgreb i yngellejet. Foretag kun det som er nødvendigt; men naturligvis er det nødvendigt for begynderen at foretage indgreb for at lære om biernes liv.
I mange tilfælde kan observationer og vejning af bifamilien erstatte te egentlig indgreb. Dette at løfte på dækpladen eller dækbrædderne og kigge ned eller at vippe stadet på sin bund og kigge op mellem tavlerne er te minimalt indgreb, som næppe skader bifamilien, men bør dog nok undlades sent på vinteren inden renselsesudflugten.

Efter indgreb med 'Søg og erstat'
Her ses det at 'te' er erstattet med 'et' men med rod i dokumentet.

Mange et et manipulationer, et foretages et bifamilien et et tænkes specielt et indgreb i yngellejet et ganske belastende for bifamilien, et kan være udløsende for sygdomsangreb eller et bifamilien tilbage i sin udvikling. Faktisk regner man et et et tabes flere dages udvikling, når et et foretaget et indgreb i yngellejet. Foretag kun et som et nødvendigt; et naturligvis et et nødvendigt for begynderen et foretage indgreb for et lære et biernes liv.
I mange tilfælde kan observationer et vejning et bifamilien erstatte et egentlig indgreb. et et et et dækpladen eller dækbrædderne et kigge et eller et vippe stadet et sin bund et kigge et mellem tavlerne et et minimalt indgreb, som næppe skader bifamilien, et bør dog nok undlades et et vinteren inden renselsesudflugten

Dette var så et eksempel
Mvh
Gunnar
Gunnar Thygesen

De fleste af jer vil nok ikke opleve den fejl, jeg har beskrevet ovenfor.

Forklaring:
Jeg har dualboot på min maskine dvs Windows 98SE på C-drevet og Windows XP på E-drevet. (Førstnævnte bliver nu smidt ud).

Min OO.o 2.0.1 Engelsk lå på E-drevet og kørte uden problemer.
Jeg lagde OO.o 2.0.3 Dansk ind på mit D-drev også styret af Windows XP, og den version gav mig problemet med Søg og erstat.
Som forsøg har jeg nu udskiftet OO.o 2.0.1 Engelsk (på E-drevet med styresystemet) med 2.0.3 Dansk, og den kører uden problemer ligesom den engelske gjorde.
Den på D-drevet har naturligvis stadig problemet.

Morale: Det giver problemer at have to OO.o x.x.x på samme maskine.

For de fleste vil mit indlæg være falsk alarm.

Men hvordan får man to versioner til at køre på samme maskine uden problemer, så det er spørgsmålet nu?

Hvis der er nogle, der undrer sig over, at jeg ønsker at have både en engelsk og en dansk version på samme maskine, så er svaret det enkle, at der findes engelsksprogede tutorials på nettet, og det er ikke altid let at omsætte engelske termer til de tilsvarende danske, og så er det rart at kunne sammenligne de to versioner..

Med venlig hilsen
Gunnar
finngl

Re:OO.o 2.03 Dansk. Bug i "Søg og Erstat"

Post by finngl »

Du kan da bare installere en engelsk sprogpakke i den danske version - eller omvendt! Så kan du skifte frem og tilbage mellem dansk og engelsk brugerflade.

Mvh.

Finn
Gunnar Thygesen

Tak til Finn, som ledte mig et stykke af vejen.
Jeg installerede OO.o 2.0.3 engelsk og der oveni den danske sprogpakke.
Så nu er den på dansk.
Men hvordan får jeg den til at veksle mellem dansk og engelsk brugerflade let og behændigt, se det kan jeg ikke finde ud af.
Mvh
Gunnar
finngl

Post by finngl »

Man kan ikke skifte let og behændigt. Når man har skiftet indstillingen, skal man lukke programmet og starte det igen.

Mvh.

Finn
Gunnar Thygesen

Hvor og hvordan skifter man indstillingen?
Vis venligst lidt detaljer.
Mvh
Gunnar
finngl

Post by finngl »

Nåeh - det troede jeg, du havde fundet ud af :-)

Funktioner > Indstillinger > Sprogindstillinger > Sprog > Brugergrænseflade

eller

Tools > Options > Language Options > Language > User Interface

Mvh.

Finn
Gunnar Thygesen

Kære Finn
Tak for anvisningen. Jeg må sande, at man skal lære så længe man lever.
Men det kan jo også være, at min 82 år gamle hjerne ikke er helt så kvik som den burde være :D
Med venlig hilsen
Gunnar
Post Reply