Hvordan tegner jeg en cirkelbue?

Brugerhjælp og support til tegninger i LibreOffice Draw

Moderators: Lodahl, Boris

Post Reply
Taurus54

Hvordan tegner jeg en cirkelbue?

Post by Taurus54 »

Jeg forsøget at lave en cirkelbue i Draw (ver 2.0.2) men kan ikke finde ud af det selv om jeg har kigget i hjælpefilen. Uanset hvor jeg klikker får jeg kun enten markeret eller fjernet markeringen af cirklen. Cursor er enten en pil (for markering/pegning) eller et kryds (til at flytte objektet). Jeg har ikke mulighed for at markere startpunt eller slutpunkt for at få en cirkelbue.

Er der noget jeg overser/misforstår, eller er der en fejl i programmet/hjælpefilen?

Hjælpefilen skriver følgende om emnet: "Cirkelbue: Tegner en bue, der er baseret på en cirkel i det aktuelle dokument. For at tegne en bue, skal du trække en cirkel til den størrelse, som du ønsker, og så klikke for at definere startpunktet for buen. Flyt markøren til der, hvor du vil placere endepunktet og klik igen. Du behøver ikke at klikke på cirklen. For at tegne en bue, der er baseret på en ellipse, skal du holde Skift nede, mens du trækker."
mvh
Jørgen L. Sørensen
Lodahl

Re:Hvordan tegner jeg en cirkelbue?

Post by Lodahl »

Forklaringen i hjælpen ser ud til at stamme fra version 1.

Du skal gøre følgende:
  • Åbn værktøjslinjen 'Simple figurer"
    Vælg 'Ellipsesektor'
    Tegn en ellipsesektor
    Vælg så hvor den skal starte og slutte
Det er ganske let, når lige man finder ud af hvordan ;-)
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Taurus54

Re:Hvordan tegner jeg en cirkelbue?

Post by Taurus54 »

Lodahl wrote:Forklaringen i hjælpen ser ud til at stamme fra version 1.
Så må der være noget gammel tekst i hjælpefilen for teksten kommer frem når jeg trykker på F1 - og jeg har afinstalleret version 1.
Lodahl wrote:Du skal gøre følgende:
  • Åbn værktøjslinjen 'Simple figurer"
    Vælg 'Ellipsesektor'
    Tegn en ellipsesektor
    Vælg så hvor den skal starte og slutte
Jeg kan finde en cirkelsektor hos mig - og den har jeg nu prøvet igen. Jeg kan godt flytte start- og slutpunkt, men det er ikke lige den figur jeg gerne vil have - det er kun selve buen, altså en del af omkredsen/periferien uden nogle radier jeg havde brug for. Det kan jeg ikke umiddelbart klare med den figur - måske fordi jeg kun har en temmeligt begrænset erfaring med tegneprogrammer.
mvh
Jørgen L. Sørensen
Ditmar

Cirkelbue, revisited, version 3.0

Post by Ditmar »

Er der en metode til at gøre det i version 3.0?
Ditmar
SME

Post by SME »

Du kan tegne en vilkårlig bue vha. en "jævn bezier kurve". Hos mig finder du den i værktøjslinien nederst, lige til højre for knappen hvor man indsætter tekst.
Ved at tegne ovenpå en cirkel kan du komme tæt på, men en præcis cirkelbue bliver det ikke.
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Msquare

Ellipse Værktøjet?

Post by Msquare »

OO 3.0.1 (DK). Jeg søger i hjælpen efter cirkel segmenter. Her omtales at jeg skal "Åbn den flydende værktøjslinje Ellipser ". Den har jeg søgt længe efter. Nul putte.

Nu fandt jeg et brugbart svar her i denne forumtråd - jeg skal åbne en helt anden menu/værktøjslinje - og det virkede.

Fint nok; men den indbyggede hjælp passer jo ikke.

(Næste projekt - Vis - Værktøjslinjer - Tilpas - (Fane)Værktøjslinjer finder jeg mange flere værktøjslinjer er defineret. Også en der kaldr sig Cirkel og Ovaler der indholder de knapper jeg vil bruge. Hmmm... Men hvordan mon jeg får en af dem ind i min menu-vis-værktøjslinjer?)
+--+
| M |
+--+
Jørgen Rasmussen

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej Msquare

Cirkel segmenter er et par værktøjer i værktøjslinjen Tegning. Men du skal nok tilføje dem selv. Værktøjslinjen Tegning vises normalt nederst når du har tegneprogrammet Draw åbnet.
Menuen Vis -> Værktøjslinjer -> Tilpas -> Værktøjslinjer -> Tegning -> Tilføj.
Til venstre under Kategori vælger du Tegning, og til højre under Kommandoer vælger du Cirkelsektor og trykker på knappen Tilføj. Gør det samme med Cirkelsektor, uden fyld.
Du kan selvfølgelig tilføje yderligere værktøjer fra Kommandoer.
Hilsen JR
Msquare

Ny værktøjslinjer der allerede findes

Post by Msquare »

Tak Jørgen!

Det virker selvfølgelig. Jeg har dog stillet det tilbage til før, da jeg kan nøjes med tilgangen gennem "simple figurer" i tegnings værktøjslinjen - det er ikke så ofte jeg skal bruge en cirkelbue/sektor.

Og nu, tilbage der hvor jeg kom fra - at lave en tegning (ikke at grundforske i OO opsætninger :) )
+--+
| M |
+--+
Post Reply