Stavekontrol.

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Mo money

Stavekontrol.

Post by Mo money »

Jeg har lige installeret OpenOffice på Dansk.

Men den danske stavekontrol ser ikke ud til at virke.
Martin
draco

Re:Stavekontrol.

Post by draco »

Åbne Writer -> gå i Filer -> Guider -> Installer Flere ordbøger -> vælg Danish -> Tryk på Start DicOOo -> følge guiden.

når du så har installeret ordbogen, så gå op i Funktioner -> Indstillinger -> Sprog Instaillinger og sæt Brugergrænseflade, Lokalitetsindstillinger til Dansk
Under Standardsporg for dokumenter, der skal den under vestlig sættes til Dansk..

nu skulle din dansk ordbog virke (har dog ikke fået den til det på Mac)
Mo money

Post by Mo money »

:D :D :D

Mange tak...
fynvagt

Post by fynvagt »

jEG KAN IKKE INSTALE STAVE KONTROL
jEG HAR GJORT DETTE

Åbne Writer -> gå i Filer -> Guider -> Installer Flere ordbøger -> vælg Danish -> Tryk på Start DicOOo ->
Her går det Galt den vil ikke finde internetet
sÅ JEG KAN KOMME VIDRE
fynvagt

Post by fynvagt »

fynvagt wrote:jEG KAN IKKE INSTALE STAVE KONTROL
jEG HAR GJORT DETTE

Åbne Writer -> gå i Filer -> Guider -> Installer Flere ordbøger -> vælg Danish -> Tryk på Start DicOOo ->
Her går det Galt den vil ikke finde internetet
sÅ JEG KAN KOMME VIDRE
Zimmer Gade

Post by Zimmer Gade »

Jeg ved ikke hvad Firewall du har. Men jeg har selv for nyligt haft samme problem. Det viste sig, at jeg havde sat min firewall (Kaspersky Antihacker) til at blokere uden at spørge først. Da jeg ændrede dette, kunne jeg hente en ordbog uden problemer. Der er sikkert andre mulige løsninger på dit problem, men dette kunne være en af dem. :lol:
fynvagt

Post by fynvagt »

Zimmer Gade wrote:Jeg ved ikke hvad Firewall du har. Men jeg har selv for nyligt haft samme problem. Det viste sig, at jeg havde sat min firewall (Kaspersky Antihacker) til at blokere uden at spørge først. Da jeg ændrede dette, kunne jeg hente en ordbog uden problemer. Der er sikkert andre mulige løsninger på dit problem, men dette kunne være en af dem. :lol:

Det skal du have tak for detvar lige det der skulle til
websurfer

Ordbog/stavekontrol virker ikke i min OpenOffice 2.0 da.

Post by websurfer »

Ordbog/stavekontrol virker ikke i min OpenOffice 2.0 da.

Jeg kan ikke se, hvad der skulle være i vejen.
Det er for ringe, at det ikke bare virker med standard indstillinger.
Ordbogen er importeret og man kan også se ikonet for løbende stavekontrol.

Årsag mon :?:
nini

Stavekontrol

Post by nini »

Jeg har læst om vanskelighederne ved at få stavekontrol på dansk (eller andre sprog) til at fungere. Jeg har benyttet de i svarene nævnte fremgangsmåder (hentet sprog, sat indstillinger etc.) men stavekontrollen er stadig ikke aktiv. Er der nogen det er lykkedes for? Fra frustreret snart forhenværende bruger af Open Office!
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Jeg gav op. Næste opdatering af OpenOffice 2.0.3, (omtrent lutter fejlrettelser), er planlagt til at blive frigivet i slutningen maj måned. Jeg håber at problemet er fikset her (men jeg aner det ikke).
Zimmer Gade

Post by Zimmer Gade »

Jeg har også haft den oplevelse, at stavekontrollen ikke virkede, efter jeg havde hentet en ny ordbog ved hjælp af guiden. Men når jeg så hentede de rå filer inde i http://da.speling.org/ (det er de aller nederste på siden), og pakkede filerne ud i C:\Programmer\OpenOffice.org 2.0\share\dict\ooo, fik jeg ordbogen i gang. :)
nini

Post by nini »

Zimmer Gade wrote:Jeg har også haft den oplevelse, at stavekontrollen ikke virkede, efter jeg havde hentet en ny ordbog ved hjælp af guiden. Men når jeg så hentede de rå filer inde i http://da.speling.org/ (det er de aller nederste på siden), og pakkede filerne ud i C:\Programmer\OpenOffice.org 2.0\share\dict\ooo, fik jeg ordbogen i gang. :)

Tusind tak til Zimmer Gade - den foreslåede fremgangsmåde virker perfekt! Fra en ikke-mere-frustreret-bruger af OpenOffice!
subskriber

Stavekontrol virker da (Windows XP)

Post by subskriber »

For at få stavekontrol til at virke skal man følge vejledningen ;-)
Den vigtigste skridt er den sidste: luk Open Office ned.
Nej, luk den virkelig ned! Nej, helt ned!

Det er nemlig ikke godt nok at bare lukke programmet og så åbne det igen. Man skal genstarte computeren (fordi ellers kører nogle komponenter videre).

Når du så har genstartet din computer, kan du tjekke om stavekontrollen virker:
Funktioner -> Indstillinger -> Sprog Indstillinger -> Sprog
(håber det er de korrekte betegnelser, jeg bruger den engelske version:
Tools -> Options -> Language Settings -> Languages)
Her finder du standard sprog til dokumenter (Default languages for documents) -
Når du så trykker på rullepilen, kommer der en masse sprog frem.

Alle (og kun) dem, der er markeret med flugeben, har en stavekontrol, som virker. Man behøver ikke en gang vælge dansk som standardsprog, for at får den danske stavekontrol til at virke. Når man blander f.eks. engelske og danske sætninger sammen, tager den engelske stavekontrol sig af de engelske og den danske sig af de danske sætninger.
(Husk dog, at du først skal downloade stavekontrollen, som beskrevet af de andre deltagere.)
subskriber

OBS: Open Office virker

Post by subskriber »

Man behøver ikke at downloade filerne fra da.speling.org, bare brug Open Office's download funktion.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Det virker ikke her på Linux, vejledninger eller ej, siden jeg hentede v2.0.2. Jeg har gjort alt det påkrævede, og har ganske godt styr på konfiguration af OOo, da jeg har fulgt OOo siden det hed StarOffice 5.1 og end ikke var open source. Jeg kender de settings temmelig godt. Men siden v2.0.2 virkede det ikke, mens min installation på (opdatering) Windows XP ikke gav problemer.

Jeg har dog løst problemet ved endegyldigt at kassere Linux. Der var for mange vejledninger og for lidt automation.
Post Reply