Hvordan, hvis det kan lade sig gøre, sætter jeg sidetal i bunden af hver spalte? Fx. ligesom jeg normalt gør det med en sidefod, men den fylder hele siden og deles ikke op i splater desværre..
Grunden er at jeg synes det er lang mere overskueligt at have papiret i liggende tilstand, samt i spalter, da det er en bog jeg er ved at skrive. Men jeg kan bare ikke få den til at lægge et sidetal for hver spalte...
Nu jeg har en tråd, hvad er så den beste måde at ændre typografier på? Det jeg tænker på er, hvis jeg har et dok, hvor jeg ænder noget i, vil det så blive overført at alle nye doks efterfølgende?
I Writer kan du aldrig risikere, at ændringer i typografierne gennemført i ét (normalt) dokument får konsekvenser for andre dokumenter. Efter min mening er det en stor fordel sammenlignet med i MS Word, hvor der let sker mærkelige ting, når man begynder at ændre i typografier i dokumenterne!
Hvis du gerne vil lave dig et sæt typografier, som du kan bruge globalt, vil jeg anbefale at du definerer dem i en skabelon, som du gemmer med Filer > Skabeloner > Gem. Derefter kan du påbegynde et nyt dokument med Filer > Ny(t) > Skabeloner og dokumenter, hvor du kan vælge skabelonen.
Dokumenter oprettet på baggrund af en brugerskabelon beholder en "tråd" bagud til skabelonen. Hvis du senere ændrer i skabelonen, vil du, næste gang du åbner dokumentet, bliver spurgt om du ønsker at opdatere dokumentet med de nye typografier fra skabelonen. Vælger du at svare "nej", bryder du imidlertid tråden, og så vil spørgsmålet ikke længere komme frem.
Nej, det kan ikke lade sig gøre på den måde du beskriver. Årsagen er, at sidetallet tæller sider .
Det du forsøger at gøre, er at lave to sider på en side. Du kan i stedet benytte A5-format, hvorved du opnår samme resultat.
Jeg laver ofte skrivelser i A5-format i Writer. Jeg gøre det på den måde, at jeg skriver i A4-format. Dog med en rigelig stor skrifttype (14p). Når jeg er færdig, vælger jeg at udskrive to sider på hver side. Hokus-pokus, så har jeg fået et A5-fomat.
A5 sider på A4 papir i "brochure" format eller "hæfte" format fremstilles lettest ved at vælge sidestørrelse A5 og redigere den med normale skrifttyper og typografier.
Sidenumre indsættes på helt normal vis.
Når du vil udskrive disse på A4 med siderne i korrekt rækkefølge vælges "brochure" i "indstillinger" efter "udskrift".
Så vil siderne blive omplaceret således at det færdige resultat bliver læsbart.