Indholdsfortegnelse nummerering

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Alano-

Indholdsfortegnelse nummerering

Post by Alano- »

Hej
Jeg har lavet en indholdsfortegnelse i OOo, som jeg gerne vil ha ændret en smule.
Indholdsfortegnelsen er placeret på side 3, og først bagefter det egentlige indhold. Den starter dermed ikke med side 1 til indledningen, men side 4.
Hvordan får jeg den til at gøre sådan, at den ikke tæller de 3 første sider med?
Guest

Re: Indholdsfortegnelse nummerering

Post by Guest »

Alano- wrote:Hej
Jeg har lavet en indholdsfortegnelse i OOo, som jeg gerne vil ha ændret en smule.
Indholdsfortegnelsen er placeret på side 3, og først bagefter det egentlige indhold. Den starter dermed ikke med side 1 til indledningen, men side 4.
Hvordan får jeg den til at gøre sådan, at den ikke tæller de 3 første sider med?
Gør følgende:
  1. Notér dig hvilket sidenummer, den sidste side indholdsfortegnelsen er på.
  2. Dobbeltklikke på sidenummeret på den side, som du vil have skal være den første.
  3. Sæt Forskydning til minus det sidenummer, som den sidste indholdsfortegnelsesside var på fx -3 i dit tilfælde.
Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan man gør dynamisk, men vender tilbage, hvis jeg finder ud af det.
Alano-

Re:Indholdsfortegnelse nummerering

Post by Alano- »

ok, sidetallet har ændret sig, men min indholdsfortegnelse tror stadig at den skal tælle de første med =\
Claus Sørensen

Husk at opdatere indholdsfortegnelsen

Post by Claus Sørensen »

Alano- wrote:ok, sidetallet har ændret sig, men min indholdsfortegnelse tror stadig at den skal tælle de første med =\
Har du husket at opdatere indholdsfortegnelsen?
  1. Placér markøren midt i indholdsfortegnelsen.
  2. Højreklik.
  3. Opdatér indholdsfortegnelsen.
Sidder ikke lige ved en maskine med OpenOffice.org på, så det kan godt være at trin 3 hedder noget andet - men meningen er den samme.
Guest

Opdatering af indholdsfortegnelsen er ikke løsningen

Post by Guest »

Nu sidder jeg ved en maskine med OpenOffice.orgpå - og kan se, at min vejledning til dig i går ikke er korrekt.

At man angiver, at side tallene skal trækkes tre fra, har ikke indvirkning på indholdsfortegnelsen.

Jeg vender tilbage, når jeg har fundet en løsning.
Claus Sørensen

Løsningen fundet - indsæt manuelle sideskift

Post by Claus Sørensen »

Et skifte fra en sidetypografi til en anden skal ske med et manuelt sideskift, hvor man angiver de efterfølgende sidetypografi og eventuelt sidestartnummer.
  1. Slå stylisten til med ved at trykke på tasten F11.
  2. Vælg Sidetypografier fra Stylisten ved at klikke på ikonet som forestiller en side med et bukket hjørne.
  3. Hvis den første side skal være en forside, så stå på siden og vælg Første side fra Stylisten ved at dobbeltklikke på den.
  4. Gå ned i bunden af forsiden og slet et eventuelt manuelt sideskift.
  5. Indsæt manuelt sideskift ved at vælge menupunktet Indsæt -> Manuelt skift....
  6. Vælg Sideskift, typografien Indeks fra listen over typografier og sæt eventuelt Modificer sidetal til 1, hvis indholdsfortegnelsen skal have sin egen sidenummerering.
  7. Hvis der endnu ikke er en indholdsfortegnelse, så indsættes denne med Indsæt -> Indeks og tabeller -> Indeks og tabeller... og klik OK.
  8. Gå ned i bunden af indholdsfortegnelsen og fjern eventuelle manuelle linjeskift.
  9. Indsæt manuelt sideskift ved at vælge menupunktet Indsæt -> Manuelt skift....
  10. Vælg Sideskift, typografien Standard fra listen over typografier og sæt Modificer sidetal til 1, så sidenummeringen starter forfra fra den efterfølgende side.
  11. Hvis der endnu ikke er nogen overskrifter i resten af dokumentet, så tilføj disse ved at vælge Overskrift 1 og andre niveauer fra Stylisten.
  12. Vælg Funktioner -> Opdater -> Alle indeks og tabeller og se, at den første reelle side også har fået side 1 i indholdsfortegnelsen.
Jeg håber, at dette var løsningen på dit problem.
Last edited by Claus Sørensen on 9. Feb 2004 18:15, edited 1 time in total.
Alano-

thaks

Post by Alano- »

takker :D
Post Reply