Wildcard i forespørgsler

Brugerhjælp og support til databaser i LibreOffice Base

Moderator: Lodahl

Post Reply
LarsBrandi

Wildcard i forespørgsler

Post by LarsBrandi »

Er det mulighed for at bruge wildcards som * ? og lignende i forespørgsler under kriterier. Jeg kan ikke umiddelbart få det til at fungere.
mvh

Lars Brandi Jensen
dybdahl

Post by dybdahl »

Det, der svarer til "dir p*" i en kommandolinie hedder sådan i SQL:

Code: Select all

field like 'p%'
LarsBrandi

Mja

Post by LarsBrandi »

Jeg er klar over at i stil med "SELECT * FROM database WHERE felt1 LIKE 'test?'" vil give det resultat jeg vil have. Men det jeg er uden efter er at jeg ikke skal over og køre SQL-kommandoen direkte, men blot taste 'test?' eller hvad det nu kan blive til i kriterie-feltet i en forespørgsel. Som jeg umiddelbart har prøvet det indtil nu vil en søgning kun give et resultat hvis feltet er tomt ( få alle poster ) eller med en eksakt søgning på en eksisterende post.
mvh

Lars Brandi Jensen
dybdahl

Post by dybdahl »

Prøv % i stedet for ?
LarsBrandi

Post by LarsBrandi »

Okay, der var den. I kriteriet indtaster man LIKE 'soegning%' og man finder alt hvad der findes efter "soegning". '?' giver kun på et enkelt tegn. Det står ligeledes beskrevet under "Forespørgselsdesign" i "OpenOffice.org Hjælp" som fremkommer ved at stille sig på "kriterie" i forespørgslen og trykke "F1". Nå, det var en lidt snørklet forklaring på at "Hjælp" virklig er en hjælp i openoffice ( og selvfølgelig også dig dybdahl : Tak )
mvh

Lars Brandi Jensen
Post Reply