Tip om ændring af tabelcellers bredde

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Peter Bækgaard

Tip om ændring af tabelcellers bredde

Post by Peter Bækgaard »

Jeg vil i dette indlæg give et lille tip om ændring af tabelcellers bredde i OpenOffice Writer 2.0. Det pågældende tip findes ikke i hjælp-filen til Writer. Jeg ved ikke, om man kan finde det andre steder, men jeg har på fornemmelsen, at der er en del vil kunne have glæde af det, så derfor bringer jeg det her.

Det problem, det lille tip løser, er følgende: Hvordan kan man ændre bredden af en tabelcelle, således at den bliver mindre, og nabocellen tilsvarende større (eller omvendt) - uden at tabellen i øvrigt berøres deraf?

I Word 2000 (og senere?) kan problemet løses ved, at man markerer to naboceller, holder Ctrl-tasten nede og trækker i skillelinjen mellem de to celler. Denne fremgangsmåde fungerer ikke i Writer. Hvis man IKKE har foretaget en markering, kan man godt trække i skillelinjen mellem to celler, med derved påvirkes ikke bare disse to celler, men også mange andre, da kolonnebredden som sådan derved ændres.

I hjælp-filen til Writer er der - så vidt jeg kan se - ikke nogen hjælp at hente. Ganske vist kan man via Index-fanebladet finde emnet "tabelceller - forstørre i tekst". Ved at klikke på dette emne kommer man til et afsnit i hjælp-filen, der har overskriften: "Ændring af række- og kolonnestørrelse i en tabel". I dette afsnit står der: "For at ændre bredden af en celle: Hold Alt nede + Ctrl, og tryk så på venstre eller højre piletast". På min computer ændrer det ikke noget ved tabellen, men det bevirker, at skærmbilledet bliver roteret 90 grader! Heldigvis kan man let komme tilbage til "normal tilstand" igen ved at holde Alt-tasten og Ctrl-tasten nede og trykke på Pil-op-tasten.

Løsningen på problemet, som jeg fandt ved at prøve mig frem, er egentlig ganske enkel og kommer her:
Hold Ctrl-tasten og Shift-tasten nede og træk så i skillelinjen mellem to celler. Cellen til venstre for skillelinjen bliver nu mindre, og cellen til højre for skillelinjen bliver tilsvarende større (eller omvendt - alt efter, til hvilken side der trækkes), og tabellen i øvrigt påvirkes ikke.

Mvh

Peter
Post Reply