Stående og liggende sider i et dokument

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
LarsBrandi

Stående og liggende sider i et dokument

Post by LarsBrandi »

Kan ovenstående lade sig gøre. Som jeg umiddelbart har prøvet, kan det ikke. Det er enten/eller.
mvh

Lars Brandi Jensen
lapont

Re: Stående og liggende sider i et dokument

Post by lapont »

LarsBrandi wrote:Kan ovenstående lade sig gøre. Som jeg umiddelbart har prøvet, kan det ikke. Det er enten/eller.
Det kan det godt.
Jeg tænker mig, at du vil indsætte en liggende side et dokument, hvor siderne er stående som standard. De stående sider har sidetyografien 'Standard'
Du skal lave en ny sidetypografi som du kan kalde f.eks. 'Liggende side' som kun adskiller sig fra 'Standard' ved at sideretningen er liggende.

Skriv noget på side 1 og afslut med at indsætte et manuelt sideskift, men husk samtidig at vælge typografi: 'Liggende side' .

Jeg har prøvet i OOo 2.0, men det virker formodentlig også i 1.*

Lapont
finngl

Re:Stående og liggende sider i et dokument

Post by finngl »

Jeg har lige et par uddybende bemærkninger til ovenstående.

1. Det er ikke nok at lave et "normalt" tvungent sideskift (med Ctrl + Retur). Man skal vælge menukommandoen Indsæt > Manuelt skift, og dernæst vælge Sideskift og samtidig vælge den nye typografi for den kommende side.

2. Når man definerer sidetypografien "Liggende side", er det i det skitserede tilfælde smart at sætte "Næste typografi" til dokumentets generelle sidetypografi (normalt Standard). Derved opnår man at den følgende side igen bliver A4 højformat uden at man skal gøre noget særligt for det. "Næste typografi" bestemmer hvilken sidetypografi, den følgende side under normale omstændigheder vil få.
HenrikM

Post by HenrikM »

Jeg har haft en masse problemer med at udskrive liggende.

Det kunne jeg ikke få oo til, men i ms word var der ingen problemer.

Det var en indbydelse skrevet på papir med størrelsen 10,4 x 15 cm.

Printeren kunne kun tage papiret ind på den lange led, så tekstbehandleren skulle stå for at vende det hele.

Er der en løsning?
Mvh Henrik

Godt vi har Openoffice
finngl

Post by finngl »

Måske skulle du prøve at sætte dig på en stol :D

Nej, spøg til side. For at udskrive i lavformat, vælger man Formater > Side. I dialogboksen med titlen "Sidetypografi: Standard" vælger du fanebladet "Side". Her sætter du sideformatet.

Med venlig hilsen

Finn G. Larsen
Post Reply