Regression/tendenslinje

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
guruerne

Regression/tendenslinje

Post by guruerne »

Hej!

Jeg har fået nedenstående spørgsmål - og kan ikke svare 100%

Jeg har nu et andet problem. I matematik og fysik har vi ofte brug for at lave en regression gennem en række målepunkter - en tendenslinie, der tvinges gennem (0,0), så man får en proportionalitet. Det har altid været i Excel, men det er vist ikke med i OO. Findes der en løsning på dette?

Kan nogen hjælpe? Hvordan tvinges tendenslinjen til at have skæringspunkt (0,0)??

:) Tak for det!
Lodahl

Post by Lodahl »

hej,
Jeg tror du skal bruge LINREGR-funktionen (se hjælpen)
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Ejnar

Post by Ejnar »

Hvordan tvinges tendenslinjen til at have skæringspunkt (0,0)??
Hvis der er tale om en lineær regressionslinje, giver det ingen mening at forlange, at den skal gå gennem et bestemt punkt.
Vh
Ejnar
guruerne

Tak for det!

Post by guruerne »

Hej igen!

Jeg viderebringer blot et spørgsmål - og ved ikke selv det store omkring regression/tendenslinjer. I Excel er dette åbentbart en nem sag (et flueben) - og så tvinges linjen gennem punktet (0,0).

LINREGR kan gøre det meste af arbejdet - men det afspejles ikke på den grafiske afbildning pr. automatik.

Emnet diskuteres heftigt på engelske sites omkring OOo-calc - og her er moralen netop, at det ikke giver den store (matematiske) mening at kræve skæringspunkt med (0,0). Ikke desto mindre et det et stort ønske for mange, at netop denne feature bliver tilgængelig!

Og igen: Jeg har ikke den store indsigt i disse begreber :)

Endnu engang: Tak for hjælpen!

:)
Jens S

Post by Jens S »

Der kan være tilfælde, hvor man på forhånd ved, at funktionen vil krydse i 0,0 - f.eks. statistiske data, (Hvor mange KRONE får du hvis du kaster 5 mønter, 0 gange, 1 gang, 2 gange, 3 gange osv.) og det vil man ikke kunne vise i et diagram med tendenslinie i Calc, der kun bruger de aktuelle værdier.

Men så kan vi da lave vores egen tendenslinie:
I A1:A5 indtastes 1,2,3,4,5
i B1:B5 indtastes 4,8,12,11,18
i C1 indtastes =TENDENS(B1:B5;A1:A5;A1:A5;0), afslut med Ctrl+Shift+Enter (det er en matrixformel og det sidste 0 i formlen angiver at funktionen starter i 0,0)

Marker nu de tre kolonner, vælg Diagram - Søjle og kurve - Dataområde: Første kolonne som etiket - Udfør

mvh
Jens
Post Reply