oo 3 ordbog nye ord

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
giller

oo 3 ordbog nye ord

Post by giller »

jeg har lige instaleret v3, virker ret god, bortset fra når jeg gennemgår et dokument med stavekontrollen så kan jeg ikke tilføje nye ord, når jeg trykker på tilføj sker der ingen ting, der er en pil ned på knappen umidelbart vil jeg tro det er til flere funktioner men der sker som skrevet intet når jeg trykker på knappen, heller ikke hvis jeg går ind i funktioner-> indstillinger -> sprogindstillinger -> skrivehjælp, kan jeg ændre noget, har prøvet at oprette en ny ordbog det kan jeg godt, kan bare heller ikke her tilføje ord.
er der nogen der har gode ideer eller ligefrem en løsning vil jeg blive meget taknemmelig.
pft Gilbert
Jørgen Rasmussen

oo 3 ordbog nye ord

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej giller

Jeg har samme problem som dig. Jeg har også lavet et indlæg her i forummet, men har ikke fået nogen hjælp til løsning af problemet. Hvis det er et generelt problem, kan vi håbe på det bliver rettet i en senere version.
Skulle det være giller og jeg der ikke har forstået hvordan man gør, så skriv endeligt.

Mit tidligere indlæg: http://www.oooforum.dk/viewtopic.php?t=3593
Hilsen JR
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Det fungerer hos mig.

Både ved stavekontrol (F7) og ved automatisk stavekontrol (bølgede røde understregninger).

Jeg får en enkelt valgmulighed (Standard[Alle]) i begge tilfælde. Efterfølgende er det pågældende ord accepteret i min OpenOffice.org.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Jens S

Post by Jens S »

Hej Jørgen

I din brugerprofil C:\Documents and Settings\<ditnavn>\Application Data\OpenOffice.org\...\Wordbook\ findes en fil 'standard.dic'. Hvis du ikke har den, vil jeg foreslå at du danner en ny profil ved at ændre OpenOffice.org til OpenOffice.org.backup (husk lige at afslutte OpenOffice først). Du kan altid gå tilbage, hvis det ikke virker.

mvh
Jens
Jørgen Rasmussen

oo 3 ordbog nye ord

Hej Jens, Lohdal og giller

Lad mig lige først gøre opmærksom på, at jeg bruger version 3.0.0 build 9358 for Windows.
Jeg har en brugerordbog, den hedder Jørgen. Den kan jeg godt tilføje ord til. Det er en ordbog jeg havde med over fra en tidligere version af OOo. Derfor kan det være, at jeres brugerordbøger (Standard) også er fra en tidligere version af OOo.
Så for at undersøge problemet nærmere, har jeg lavet en ren geninstallation. (Både program og brugerdata/application data er blevet slettet). Herefter er det ikke muligt at tilføje ord til nogle ordbøger. Jeg har forsøgt at oprette en ny brugerordbog. Det lykkes ikke. Det ser ud som om jeg opretter en ny brugerordbog, men jeg kan ikke tilføje ord til den eller finde selve ordbogsfilen. Efter en genstart af OOo er den nye brugerordbog også forsvundet fra oversigten over ordbøger. Menuen Funktioner -> Indstillinger -> Sprogindstillinger -> Skrivehjælp -> Brugerordbøger.
Der findes ikke nogen 'standard.dic', i den af Jens nævnte placering, efter en ren geninstallation.
Hilsen JR
Jørgen Rasmussen

oo 3 ordbog nye ord

Hej giller og andre.

Jeg har en tom ordbogsfil, som man kan tilføje ord til. Du kan hente den her:
http://www.joergenr.dk/OOo/Ekstra.dic
Tryk på menuen Start -> Kør -> Indtast %appdata%\OpenOffice.org\3\user\wordbook. Andbring den hentede fil Extra.dic i den åbnede mappe wordbook.
Det er vist en smule anderledes i Windows Vista.
Når du har anbragt ordbogsfilen i mappen. Start OpenOffice -> Menuen Funktioner -> Indstillinger -> Sprogindstillinger -> Skrivehjælp -> Brugerordbøger. Sæt V i feltet Extra [Dansk].
Så skulle det virke.
Hvis der er andre der har samme problem, giv venligst lyd. Der kan være tale om en fejl i OOo.
Hilsen JR
giller

Re: oo 3 ordbog nye ord

Post by giller »

hej jørgen
rigtig mange tak prøver i morgen håber lykken står mig bi, hader de røde streger når jeg ved ord er rigtige
hilsen Gilbert
Jørgen Rasmussen

oo 3 ordbog nye ord

Hej Gilbert

Hvis min beskrivelse giver dig problemer, så skriv endelig igen. Skriv også gerne hvis du får det til at virke :)
Hilsen JR
giller

Post by giller »

Jørgen Rasmussen wrote:Hej Gilbert

Hvis min beskrivelse giver dig problemer, så skriv endelig igen. Skriv også gerne hvis du får det til at virke :)
Hej Jørgen

fandt mappe og lagde filen der i, men den er ikke synlig i Oo3, måske jeg gør noget galt ?

prøver at rode lidt videre med det
Hilsen Gilbert
Jørgen Rasmussen

oo 3 ordbog nye ord

Hej Gilbert

Kig på nedenstående billede. Hvis du i din opsætning kan se ordbogen Ekstra, sæt V ud for den. Hvis du ikke kan se den, så prøv at genstarte OpenOffice, også hurtigstart, hvis den kører.
Image
Hilsen JR
giller

Post by giller »

hej Jørgen
du er dagens mand i skysovs, det der manglede var afslutning af hurtig start, havde jeg ikke lige tænkt på kørte.
Takker og bukker ærbødigst for de vise ord
mazanti

Ordbog

Post by mazanti »

Prøv at kigge i funktioner - udvidelsesadministration om der ikke er en "hængelås" ud for den valgte ordbog. er der det - så fjern ordbogen og installer den på ny.

Den kan findes på:

http://extensions.services.openoffice.o ... cid=926386

søg der efter "danish" pt. hedder filen der downloades "dict-da-2008-10-23.oxt"

Fuld tilfredshed eller din tid er spildt :shock:
Jørgen Rasmussen

Ordbog

Hej mazanti

Tak for dit forslag. Det hjælper desværre ikke på problemet.
Hilsen JR
Post Reply