OO tillader ikke dansk tidspunktsformat

Skriv et indlæg her, hvis du tror du har fundet en fejl i LibreOffice, eller hvis du har forslag til rettelser i den danske oversættelse.

Moderator: Lodahl

Post Reply
Tinne

OO tillader ikke dansk tidspunktsformat

Post by Tinne »

:evil: OO tillader ikke at jeg skriver den danske tidsangivelse 17.05 i en celle i en tabel - det bliver autokorrigeret til 17-05-08.

Ctrl-z fjerner autokorrekturen, men den opstår igen, når jeg går til en anden celle.

Under Hjælp har jeg prøvet at løse problemet, og der er mange forskeligge tidsformater, datoformater og talformater - men ingen mulighed for at vælge formatet xx.xx

Jeg har downloadet OO for at kunne holde vor daglige arbejdsplan løbende korrigeret i et bedre program end MS Word på lederens PC eller i noget primitivt Lotus Word pro, der findes på alle de andre PC'ere.

Det irriterer mig til eksplosionsgrænsen at et tekstprogram skal bestemme over hvad jeg må skrive!!! En bekymret ny kollega tilbød at tage teksten med hjem og renskrive den på sin egen PC. Den løsning har jeg også selv været nødt til at bruge før (fordi Lotus også laver noget autokorrektur, som ingen ved hvordan man ændrer eller slår fra).

Tidspunktsformatet kl. xx.xx er helt almindeligt i Danmark, så hvorfor er det så ikke en af valgmulighederne i den danske version af OO?

Det er IKKE almindeligt at skrive kl. 17:30 i Danmark, selvom det står på digitale vækkeure o.l.

Mvh Tinne

Kan nogen sørge for at formatet bliver standard i den danske version?
Carsten P K

Post by Carsten P K »

Det ligner mere en datoangivelse i min optik. Du kan i "Indsæt" vælge et klokkeslæt-felt, der så fremstår 09:29:53
Du kan ved at højreklikke på feltet, ændre formatet. I den dialogboks, der popper frem vælges yderligere formater, hvorefter en ny boks dukker op, her skal kolon ændres til punktum, :ss fjernes. Efter proceduren vil formatet se således ud
09.31.

Med venlig hilsen Carsten
Yenzen

Post by Yenzen »

Automatisk talgenkendelse i tabeller kan slås fra i Funktioner > Indstillinger > OpenOffice.org Writer > Tabel
Fjern fluebenet ved Talgenkendelse
Så vil den ikke ændre på dine tal fremover.

Desværre er der mange automatiske "hjælpefunktioner" i OpenOffice der er slået til som standard. Man kunne overveje om de ikke skulle være slået fra i stedet. Så kunne man selv tilvælge dem. (Hvem har for eksempel glæde af Automatisk stort begyndelsesbogstav?)

][
Tinne

Tak :)

Post by Tinne »

Tak til dette Forum :D - denne form for support fungerer godt!

Tak Yentzen - jeg havde søgt på auto--- og noget under formater, så jeg vil prøve den fremgangsmåde, du beskriver :D

Også tak til Carsten, selvom jeg ikke tror det løser prøblemet :) :
Jeg kan ændre en konkret korrektion med Ctrl-z, men korrektionen genopstår, når jeg går til en anden celle.

Jeg syntes også det er problematisk at det ikke er indlysende at vælge diverse autokorrektioner fra. I MS Word dukker der en lille boks fra med et lyn, hvor man nemt kan slå funktionen fra, mens man skriver.

Desuden mangler OO tilsyneladende nogle formater for brug af tal, der er almindelige i danske dokumenter.

Det er stressende at få afbrudt sit arbejde, fokus og flow af nogle tekniske detaljer og uønskede funktioner.

Hvis jeg skal have indført OO på mit arbejde skal det fungere, ellers vil de fleste ikke turde skifte format...
Ejnar

Post by Ejnar »

Jeg kan ændre en konkret korrektion med Ctrl-z, men korrektionen genopstår, når jeg går til en anden celle.
Hvis du nu markerer alle celler før du trykker Ctrl-Z, mon så ikke det kommer til at gælde for alle celler. (Men det er da noget bøvl).
Desuden mangler OO tilsyneladende nogle formater for brug af tal, der er almindelige i danske dokumenter.
Men du kan selv lave dem, du mangler, ved at definere dem nederst i vinduet for talformater.
Det er stressende at få afbrudt sit arbejde, fokus og flow af nogle tekniske detaljer og uønskede funktioner.
Ja det er møgirriterende. Men slå dem fra en gang for alle i Funktioner -> Autokorrektur -> Indstillinger og i tabeller som Yenzen beskriver.

Held og lykke med projektet.
Vh
Ejnar
Post Reply