problemer med .docx

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Icecold-Odin

problemer med .docx

Post by Icecold-Odin »

Hej
Jeg har installeret OOo 3. Og når jeg åbner filer i .docx format i swriter er de langt fra sat op som de er tænkt fra forfatterinden. Hun ville lave et layout forslag til sin hjemmeside. (hendes stærke side er _ikke_ html) hun havde sat siden op med nogle grafik-rammer omkring teksten. Rammerne havde samlet sig som et stk grafik foroven de to på siderne sad begge i venstre side og til sidst var der en i bunden. Alt tekst var derefter samlet under disse.
Nogen som kan finde en grund til dette? eller en måde at løse problemet på ?
Jens S

Post by Jens S »

Det er min erfaring at denne konverter http://katana.oooninja.com/w/odf-converter-integrator er bedre end indbyggede. Du kan jo prøve

mvh
Jens
Icecold-Odin

Post by Icecold-Odin »

Hej igen

jeg forsøgte med converteren - men desværre retunerer den følgende fejl

warning: odfconverter returned rc = -1

og lukker programmet. :-( gør jeg noget forkert ?
Jørgen Rasmussen

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej Icecold-Odin

Der er en fejl i converteren, den kan ikke håndtere UTF-8 tegnkodning i filnavne eller filstier. Du kan gøre følgende. Hvis filnavnet indeholder "forkerte" tegn, omdøb filen. (Den må fx. ikke indeholde æ,ø og å).
Indeholder filstien et "forkert" tegn som fx. hos mig: D:\Documents and Settings\Jørgen.JR\Desktop\løn.docx, kan du oprette en mappe et andet sted på din pc. Fx. D:\Documents and Settings\docxfiler. Opret en genvej af mappen og placer den på dit skrivebord. De docx-filer du vil konvertere med converteren lægger du i mappen og åbner dem der.
Hilsen JR
Icecold-Odin

Post by Icecold-Odin »

Hej Jørgen.

jeg prøvede tricket.
Det hjalp delvis. Nu står rammerne næsten rigtigt, men teksten ligger nu under grafikken.
Jeg modtog et screendump af hvordan det burde se ud. der er stadig meget stor forskel, dog ikke så meget som før.
Ville det evt hjælpe hende hvis hun fra word gemte det direkte i html ?

(er træt af ms og deres standarder (eller mangel på samme))
SME

Post by SME »

Siden dokumentet er gemt i .docx format, gætter jeg på, at hun har Word 2007. Få hende til at eksportere det som pdf, så er du (næsten) garanteret at du ser tingene som hun gør.
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
find1448

Post by find1448 »

find1448

Post by find1448 »

[quote="Jørgen Rasmussen"]Hej Icecold-Odin

Fx. D:\Documents and Settings\docxfiler. Opret en genvej af mappen og placer den på dit skrivebord.
[\quote]

Den smarte version er at oprette en data folder, så man undgår de lange Documents and Settings stier !

C:\data
C:\data\docs
C:\data\foto
C:\data\e-mail
o.s.v.

og i den flytter man alt hvad der bimler og bamler af private data, fx alle OE data foldere.

Så er det nemt at lave backup, man hiver bare data folderen over på sit BU medie.
Skal computeren til reparation, er det nemt at slette alle brugerdata inden.

m.m.m.m.
find1448

Post by find1448 »

SME wrote:Siden dokumentet er gemt i .docx format, gætter jeg på, at hun har Word 2007.
Jeg gætter på at det er Vista et eller andet, men prorammet må vel for hulen kunne gemme i "gamle" formater ???

Jeg kender en der har Vista og og hun sender også i det der ulæselige docx
SME

Post by SME »

find1448 wrote:
SME wrote:Siden dokumentet er gemt i .docx format, gætter jeg på, at hun har Word 2007.
Jeg gætter på at det er Vista et eller andet, men prorammet må vel for hulen kunne gemme i "gamle" formater ???
Jeg kender en der har Vista og og hun sender også i det der ulæselige docx
Det er ikke Vista der forårsager, at der gemmes som .docx. Det er Word 2007. Og når man gemmer (første gang eller "gem som") har man mulighed for at vælge det gamle format (.doc).
find1448

Post by find1448 »

Det er ikke Vista der forårsager, at der gemmes som .docx.

Påstod jeg heller ikke :-)
Icecold-Odin

Post by Icecold-Odin »

Hun bruger XP home og word 2007.
Så vidt jeg husker har word ikke en "exporter til pdf" funktion. Det ville ellers have været en fordel :-)
find1448

Post by find1448 »

Icecold-Odin wrote:Hun bruger XP home og word 2007.
Så vidt jeg husker har word ikke en "exporter til pdf" funktion. Det ville ellers have været en fordel :-)
Ikke noget problem.
Installer cute pdfwriter (som printer)

http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/Writer.asp
SME

Post by SME »

Icecold-Odin wrote:Hun bruger XP home og word 2007.
Dette er præcist hvad Office 2007 har: Eksportere til PDF. Men det er nyt i 2007 til forskel fra Office 2003 og tidligere.
Men hvis man ikke lige har Office 2007 eller Adobe Acrobat, så kan man finde gratis pdf'er på denne oversigt: http://www.techsupportalert.com/best-fr ... writer.htm. Selv har jeg gode erfaringer med CutePDF.
Icecold-Odin

Post by Icecold-Odin »

Det lyder som et godt forslag :-) Tusind tak.
Det skal jeg nævne for hende når hun sender nyt til mig :-)
Tusind tak for hjælpen

ps hvor i 2007 findes den funktion ?
Post Reply