Jeg savner en funktionalitet fra Word, hvor man vha. genvejstasterne hhv. Ctrl+Shift+S eller Ctrl+Shift+P kunne vælge hhv. skriftype eller skriftstørrelse direkte i værktøjslinien. Det tætteste jeg kan komme på det i OOo er at åbne skrifttype-indstillingerne.
Derfor tænker jeg, at det burde være muligt at lave nogle små makroer, der sætter focus på hhv. typografi, skrifttype og skriftstørrelse dropdown-menuerne i værktøjslinien og så binde nogle genvejstaster til disse makroer.
Mit spørgsmål er derfor:
Hvordan kan jeg sætte focus ("setfocus") på en dropdown menu/vilkårligt element i en værktøjslinie fra en makro?
Jeg ved ikke om det er dette du leder efter, men hvis du går ind i funktioner/tilpas/tastatur kan du kan du gå ind i kategori vælge format og i funktion skriftstørrelse og så fx vælge skift + F3. Tryk derefter på modificer og luk.
Du vil så kunne få en menu frem, hvor du kan redigere skrifttype, størrelse m.m ved at trykke Shift+F3.
Strange
Bruger Libreoffice 3.4 på OS Ubuntu-Linux 11.10 m. fl.
Strange wrote:
Jeg ved ikke om det er dette du leder efter, men hvis du går ind i funktioner/tilpas/tastatur kan du kan du gå ind i kategori vælge format og i funktion skriftstørrelse og så fx vælge skift + F3. Tryk derefter på modificer og luk.
Du vil så kunne få en menu frem, hvor du kan redigere skrifttype, størrelse m.m ved at trykke Shift+F3.
Jeg har set nærmere på den igen, og kan se at det ikke hjælper overhovedet. Binder jeg en taste-kombination til f.eks. Format -> Font size bliver Skrift-dialogboksen blot åbnet i den tilstand den blev efterladt i - der sker intet mht. skriftstørrelsen.
Prøv at lave dine egne favorit typografier, eller lav om på eksisterende (OpenOffice baserer sig på typografier) og tildel dem så genvejtaster ved hjælp af Funktioner>Tilpas>Tastatur.
Derefter gemmes det som skabelon og til slut kan du så gøre det til din standardskabelon.
OpenOffice er ikke en klon af MSoffice, så der er forskelle og det vil der altid være