Numre i rækkefølge?

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
donolesen

Numre i rækkefølge?

Post by donolesen »

Hej

Når jeg i rækkefølge vertikalt skriver:

1. a
1. b
2. a
2. b
3. a
3. b

og så videre, vil jeg gerne kunne markere de 6 rækker og trække ned ad, så den regnearket automatisk begynder at skrive 4. a og 4. b osv.
Men når jeg markerer og trækker ned ad skriver den således:

2. a
2. b
3. a
3. b
4. a
4. b
3. a
3. b
2. a
2. b

Og fortsætter altså ikke med 4. a og 4. b og 5. a og 5. b og så videre

Hvad skyldes det og kan I hjælpe

På Forhånd Tak Per :D
Jens S

Post by Jens S »

Hej Per

Nu tror jeg du stiller for store krav til Calc. Den vil i lighed med alle andre regneark forsøge at gætte sig til en differensrække, men med ens tal i 2 efterfølgende rækker kan den ikke finde differensen. Den gentager så blot startfeltet og lægger 1 til, det næste felt+1 osv.

mvh
Jens
donolesen

Post by donolesen »

Jens S wrote:Hej Per

Nu tror jeg du stiller for store krav til Calc. Den vil i lighed med alle andre regneark forsøge at gætte sig til en differensrække, men med ens tal i 2 efterfølgende rækker kan den ikke finde differensen. Den gentager så blot startfeltet og lægger 1 til, det næste felt+1 osv.

mvh
Jens
Hej Ok. Det tror jeg også. En ven af mig har foreslået at jeg prøver at skrive

1. 1 Albanien
1. 2 Albanien
2. 1 Andorra
2. 2 Andorra
3. 1 Belgien
3. 2 Belgien
osv.

Og så snakker han om at jeg skal markere alt og gøre noget nummerisk, men så skrap er jeg ikke til det og vil igen høre om I kan hjælpe eller har andre forslag.

MVH Per :D
HK

Post by HK »

Det er efterhånden længe siden du stillede spørgsmålet, så måske du har fundet en løsning. Hvis ikke kan du eventuelt forsøge med følgende formel, startende i for eksempel celle B1:
=HELTAL((RÆKKE(A1)-1)/2) + 1&". "&HVIS(REST(RÆKKE();2)<>0;"a";"b")

Med venlig hilsen
Hans
amanda

Kopierer med +1

Post by amanda »

Hej. Når jeg i regnearket vil kopiere et celletal vandret til højre øges tallet med +1. Det er ret så beværligt at rette. Har søgt svar i manual og her i forum uden held.
Venlig hilsen
Amanda
P.s. bør tilføje: når jeg kopierer vha. træk og slip.
Jens S

Post by Jens S »

Hej
Når du kopierer celler med værdier ved at række i cellehåndtaget forøges værdien aut. med 1 for hver celle. Hvis du vil undgå dette, holder du CTRL nede mens du trækker.

mvh
Jens
amanda

Post by amanda »

Jens S wrote:Hej
Når du kopierer celler med værdier ved at række i cellehåndtaget forøges værdien aut. med 1 for hver celle. Hvis du vil undgå dette, holder du CTRL nede mens du trækker.

mvh
Jens
Tak for rådet, enkelt - når man ved det - og effektivt
mvh.
Amanda
Post Reply