lange tankestreger

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
flemming chr. nielsen

lange tankestreger

Post by flemming chr. nielsen »

Tilsyneladende kan jeg ikke skrive den lange tankestreg med Open Office, men kun den korte ( - ). På min bærbare med Office 2007 plejede jeg at slå NumLk til og så taste Ctrl Æ, tror jeg (nu er jeg pludselig usikker på, hvad jeg gjorde, men noget med NumLk og Æ). I Open Office giver den samme operation bare en kort tankestreg! mvh. Flemming
Jens S

Post by Jens S »

Hej Flemming!

Når jeg i Writer indtaster en alm. bindestreg mellem 2 ord, rettes den aut. til en lang bindestreg. Hvis du ønsker andet kan du f.eks. trykke Alt+2500 (2500 på det numeriske tastatur)

mvh
Jens
flemming chr. nielsen

Hos mig fører din procedure ikke til, at en kort bindestreg bliver lang, og da jeg bruger en bærbar Dell Inspiron 1501 har jeg ikke noget numerisk tastatur, før jeg taster NumLk. Alt + 2500 giver slet ingen tegn.

Jeg har forgæves ledt efter symboler i Open Office, for så kunne man derfra kopiere en lang bindestreg. Et eller andet sted må den jo være.
Jørgen Rasmussen

lange tankestreger

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej Flemming.

Prøv at aktivere Autoformat. Menuen Formater-> Autoformat-> Under skrivning. Så rettes den korte streg automatisk til den lange. (Hos mig)
Hilsen JR
flemming chr. nielsen

Jeg har faktisk autoformat aktiveret, men det hjælper ikke.

I øvrigt skal en kort bindestreg jo ikke altid forlænges. Jeg bruger den korte i f. eks. sygesikrings-garantibevis (for at gøre lange ord nemmere at læse) og den lange som talestreg (i stedet for citationstegn). Sådan her (bortset fra, at jeg ikke kan sætte den!!!):

- Jeg kommer om en time, sagde han.

Foreløbig fandt jeg en lang bindestreg i et dokument, der er konverteret fra Word til Open Office, så jeg kan i nødsfald kopiere og sætte ind:

– Jeg kommer om en time, sagde han.

mvh.

Flemming
Jørgen Rasmussen

lange tankestreger

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej Flemming.

Indsæt specialtegn. Menuen Indsæt -> Specialtegn.
Hilsen JR
flemming chr. nielsen

Tak for hjælpen. Ja, dér var tegnet: Godt gemt helt nede i det afsnit, der hedder Modificerende bogstaver, så vidt jeg kan se.
mvh.
Flemming
flemming chr. nielsen

I længden er det nu lidt kompliceret at hente den lange tankestreg, som det fremgår af indlægget.
Har nogen et simplere forslag til, hvordan man finder og bruger den lange tankestreg?

Jeg har også problemer med at finde ud af, hvordan man overstreger et ord eller et tegn.
mvh
Flemming
flemming chr. nielsen

Hov, nu fandt jeg en løsning:
Funktioner, autokorrektur, indstillinger, erstat tankestreger
Så får man den lange tankestreg.

Men hvordan man overstreger et ord, kan jeg fortsat ikke indse.

mvh.
kulu

Overstreg et ord

Post by kulu »

flemming chr. nielsen wrote:Men hvordan man overstreger et ord, kan jeg fortsat ikke indse.mvh.
Marker ordet. Herefter >Formater>Tegn >Skrifteffekter >Gennemstreget (vælg her stregtype)
flemming chr. nielsen

Tak for hjælpen. mvh. Flemming
Post Reply