Jeg fik konverteret mine regneark fra Excel til Calc og gik lystigt i gang med et simpelt budget, hvor B2=B1+A2, B3=B2+A3, B4=B3+A4 osv. (formlen ser i den enkelte celle ud akkurat som i Excel), men Oh skræk og ve! når jeg ændrer på tallene, sker der absolut intet med sammentællingen, opdager jeg pludselig.
Samtidig - men det er mindre afgørende - er Calc også fuldkommen immun overfor den skrifttype og skriftstørrelse, jeg har tildelt samtlige celler i regnearket. Skønt jeg f. eks. tildeler den Arial, fortsætter den lystigt med Calibri, når jeg sletter et tal og indsætter et andet.
Skal jeg nu i gang med at studere en stor tyk manual for Calc, bare fordi jeg har en række simple budgetter, der aldrig har voldt problemer i Excel? mvh. Flemming
stendøde celler
Moderator: Lodahl
-
Hej Flemming!
Hvis du er vant til at bruge Excel er det absolut ikke nødvendigt at bruge tid til at sætte dig ind i Calc, da funktionaliteten er næsten den samme. Menuer og ikoner kan være lidt anderledes, specielt for MSO 2007.
mvh
Jens
Du skal ikke konvertere, men bare åbne filen.xls i Calc.Jeg fik konverteret mine regneark fra Excel til Calc
Har du overvejet om der er en eller anden form for cellebeskyttelse/skrivebeskyttelse i regnearket.når jeg ændrer på tallene, sker der absolut intet
Hvis du er vant til at bruge Excel er det absolut ikke nødvendigt at bruge tid til at sætte dig ind i Calc, da funktionaliteten er næsten den samme. Menuer og ikoner kan være lidt anderledes, specielt for MSO 2007.
mvh
Jens
-
Hej igen, Jens
Jeg fandt løsningen, for i Excel er jeg vant til ikke at automatisere beregningerne, fordi det er rart at kunne følge lidt med, så jeg klikker i stedet på Ctrl+S, når jeg vil se facit. Derfor havde jeg slået automatisk beregning fra i Calc, hvor jeg åbenbart ikke tilsvarende kan bruge Ctrl+S. Og det gjorde cellerne stendøde.
At Calc også vender tilbage til standard-skrifttype og -størrelse skyldes den pudsige indretning, at når man vil slette indholdet i en celle, er det meget vigtigt at gøre opmærksom på, hvad man vil slette - f. eks. ikke hele den ny formatering.
Så det var lærerigt.
mvh.
Flemming
Jeg fandt løsningen, for i Excel er jeg vant til ikke at automatisere beregningerne, fordi det er rart at kunne følge lidt med, så jeg klikker i stedet på Ctrl+S, når jeg vil se facit. Derfor havde jeg slået automatisk beregning fra i Calc, hvor jeg åbenbart ikke tilsvarende kan bruge Ctrl+S. Og det gjorde cellerne stendøde.
At Calc også vender tilbage til standard-skrifttype og -størrelse skyldes den pudsige indretning, at når man vil slette indholdet i en celle, er det meget vigtigt at gøre opmærksom på, hvad man vil slette - f. eks. ikke hele den ny formatering.
Så det var lærerigt.
mvh.
Flemming
Hej Flemming!
Hvis har slået automatisk beregning fra, skal du blot trykke F9 for genberegning . Ctrl+S er det samme som Filer > Gem og her vil den også foretage en genberegning (begge funktioner er de samme som i Excel).
Hvis du kun vil slette indholdet i en cellen, så brug backspace. Delete i Calc har en udvidet funktion i forhold til Excel.
mvh
Jens
Hvis har slået automatisk beregning fra, skal du blot trykke F9 for genberegning . Ctrl+S er det samme som Filer > Gem og her vil den også foretage en genberegning (begge funktioner er de samme som i Excel).
Hvis du kun vil slette indholdet i en cellen, så brug backspace. Delete i Calc har en udvidet funktion i forhold til Excel.
mvh
Jens
-
stendøde celler
Hej Flemming
Jens skrev:
Du kan også højreklikke i cellen og vælge "Slet indhold..." så kan du selv afgøre hvad der skal slettes i cellen.
Jens skrev:
Du kan også højreklikke i cellen og vælge "Slet indhold..." så kan du selv afgøre hvad der skal slettes i cellen.
Hilsen JR
-