uskønt skriftbillede

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
flemming chr. nielsen

uskønt skriftbillede

Post by flemming chr. nielsen »

Jeg overvejer meget at droppe Microsoft Office 2007 og vælge Open Office, men efter en forsøgsperiode irriterer det mig stadig, at skriftbilledet virker så uskønt. Nogle bogstaver gnider sig op ad hinanden, så det ligner tykke streger hen over en side. Og så undrer det mig (hvis jeg har ret), at man ikke meget simpelt og kontinuert kan zoome. Selve det tekniske har jeg ikke større indvendinger imod.
Jens S

Post by Jens S »

Hej!
Og så undrer det mig (hvis jeg har ret), at man ikke meget simpelt og kontinuert kan zoome.
Har du prøvet at holde Ctrl nede samtidig med at køre scrollhjulet frem og tilbage på musen. Den kommende version 3.0 indeholder en slider i statuslinjen til ændring af zoom.

mvh

Jens
flemming chr. nielsen

Ups, jeg kendte desværre ikke den kommando. Tak for hjælpen. Flemming
finngl

Post by finngl »

Er skriftbilledet også uskønt, når du laver et nyt dokument i OpenOffice, eller er det kun, når du importerer et dokument fra Word?

Hvilket operativsystem bruger du?
flemming chr. nielsen

Især når jeg importerer fra Office 2007. Det giver også andre problemer (billeder i et dokument lægger sig f. eks. mere eller mindre tilfældigt), men de problemer har jeg hidtil klaret manuelt. Der laves også om på skriftstørrelsen i fodnoter, og jeg kan orddele og orddele, som om Writer ikke er klar over, at der allerede én gang er foretaget orddeling.
Men jeg er novice inde for Open Office og har ikke hidtil mødt uoverskuelige problemer. Det har jeg til gengæld i Word 2007, endda så konkret, at Microsoft har anerkendt eksistensen af en fejl, som uundgåeligt får Word til at lukke. Men se, om fejlen bliver rettet. Derfor har jeg droppet MS Office.
Det uskønne skriftbillede optræder især op til ca. zoom-niveau 150. Derefter ser det meget pænt ud, men da virker det jo som at sidde og glo på en optikers store bogstaver. mvh. Flemming
finngl

Post by finngl »

Uskøn rendering af fonte i lille zoom: det er nok muligt, at Word 2007 bare er bedre på det punkt. På mit arbejde har jeg end PC med både Word 2007 og OpenOffice - der kan jeg prøve at sammenligne senere i dag. Selv bruger jeg normalt zoomfaktor 100%, og det fungerer OK hos mig.

Problemer med billeder, der anbringes forkert, ligger dels i selve konverteringen mellem formaterne, dels i at sidelayout håndteres meget forskelligt at de to programmer. Det vil aldrig komme til at konvertere perfekt - manuel redigering af billedernes placering og forankring er derfor eneste mulighed (prøv også at eksperimentere med muligheden for at forankre billeder til afsnit/side/tekst o. s. v. i OpenOffice).

Skriftstørrelse og layout i fodnoter - ja, de to programmer har desværre ret forskellige opfattelser af hvordan en fodnote præcist skal se ud. OpenOffice burde været mere fleksibelt på dette punkt, så man f. eks. kunne vælge at fodnoter skulle layoutes på samme måde som i Word 2007. Der er vist ingen umiddelbar løsning, men man burde nok overveje at indsende et forbedringsønske her.

Mvh.

Finn
finngl

Post by finngl »

Jeg har nu prøvet at sammenligne fonttegningen i Word 2007, Word 2003 og OpenOffice på Vista/XP. Jeg ser ingen forskelle. Når du ser en forskel, kan det måske have noget med dit grafikkort at gøre.
Post Reply