database til OO

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
pingvinen

database til OO

Post by pingvinen »

er der en til OO
Jesper Krogh

Re:database til OO

Post by Jesper Krogh »

Nej, men du kan få OOcalc til at arbejde sammen med databaser som MySQL, PostgreSQL, Access osv.

Jesper
LarsBrandi

Database til OOo

Post by LarsBrandi »

Jeg har lavet nogle vejledninger til OOo og databaser se :

http://www.oooforum.dk/viewtopic.php?t=69
mvh

Lars Brandi Jensen
granlie

Post by granlie »

Jeg læste din udmærkede guide til OO og MySQL, som du henviser til herover, men jeg løb ind i to problemer, som du eller andre måske kan hjælpe med:

1) Jeg kan ikke oprette poster fra datakildevisningen i OO - det er som om, at databasen er skrivebeskyttet?

2) Jeg kan kun vælge én tabel ad gangen som 'datakilde for nuværende dokument'?

3) (lidt off-topic): Jeg kan ikke arbejde med fremmednøgler i MySQL, og har fundet ud af, at det skyldes MyISAM-tabeltypen. Efter sigende kan det lade sig gøre, hvis man i stedet anvender InnoDB - kan jeg bare gøre det i stedet?

EDIT: 1) er åbenbart et MySQL-spørgsmål. Jeg fandt noget om det, inkl. løsning, i denne tråd: http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... ight=mysql
LarsBrandi

Post by LarsBrandi »

granlie wrote:Jeg læste din udmærkede guide til OO og MySQL, som du henviser til herover
Tak
granlie wrote:
Jeg er ikke helt med !
granlie wrote: 3) (lidt off-topic): Jeg kan ikke arbejde med fremmednøgler i MySQL, og har fundet ud af, at det skyldes MyISAM-tabeltypen. Efter sigende kan det lade sig gøre, hvis man i stedet anvender InnoDB - kan jeg bare gøre det i stedet?
Google google "foreign keys mysql" pop up http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/ANSI_ ... _Keys.html
mvh

Lars Brandi Jensen
Guest

Post by Guest »

LarsBrandi wrote:
granlie wrote:
Jeg er ikke helt med !
Allright, du får hele historien:

Jeg har en database med fire tabeller, som jeg gerne vil tilgå fra Openoffice. Jeg bemærker, at der i datakildevisningen umiddelbart over visningen af den enkelte tabel (felter og data) findes en knap med hjælpeteksten "Datakilde for nuværende dokument". Heraf slutter jeg, at det må være muligt at skifte datakilden ud, og intuitivt antager jeg, at 'datakilde' og 'database' her er sammenfaldende størrelser. Jeg fornemmer endvidere, at dette muligvis kan løse mit (delviste afhjulpede) problem med skrivebeskyttet mysql-database.

Jeg finder derfor frem til punktet rediger > udskift database. Her ser jeg to vinduer, 'anvendte database' til venstre og 'tilgængelige databaser' til højre, samt knappen 'definer', der som udgangspunkt er grå. Vinduet til venstre er tomt, mens vinduet til højre viser min database. Hvis jeg blot markerer databasen forbliver knappen 'definer' grå, men hvis jeg ekspanderer den, ser jeg mine fire tabeller - og blandt dem kan jeg definere én som 'datakilde for nuværende dokument'. Det er ikke muligt at definere flere på en gang, og vinduet til venstre forbliver tomt.

Det, der forvirrer mig, er, at jeg vælger tabeller og ikke databaser - men jeg har måske helt misforstået noget?

Jeg beklager den lange forklaring, men vil gerne sikre mig, at vi forstår hinanden.. :)
LarsBrandi wrote:
granlie wrote: 3) (lidt off-topic): Jeg kan ikke arbejde med fremmednøgler i MySQL, og har fundet ud af, at det skyldes MyISAM-tabeltypen. Efter sigende kan det lade sig gøre, hvis man i stedet anvender InnoDB - kan jeg bare gøre det i stedet?
Google google "foreign keys mysql" pop up http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/ANSI_ ... _Keys.html
Tak. Jeg har dog googlet og læst - jeg var mere interesseret i brugererfaringer med mysql, innodb og fremmednøgler i forbindelse med openoffice.
granlie

Post by granlie »

Arrh.. ovenstående er mit indlæg, glemte at logge ind. Jeg beklager.
Post Reply