Kan ikke kopiere graf fra Calc til Writer

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Wikzo

Kan ikke kopiere graf fra Calc til Writer

Post by Wikzo »

Jeg er ved at lave en biologiaflevering i skolen. Har lavet en graf i Calc, og denne vil jeg gerne have over i Writer.

Når jeg kopiere den (via Ctrl C eller højreklik og så "Kopier") og sætter ind i Writer, får jeg kun nogle af tallene fra grafen og ikke selve grafen.

Hvordan kan det være, og hvordan kopiere jeg den ind i mit tekstdokument?
Wikzo

Post by Wikzo »

Har bøvlet med det i et stykke tid nu. Har læst rundt omkring, at man skal kopiere og så indsætte som et OLE-objekt, men det virker stadig ikke. Jeg har også prøvet at kopiere fra ét Calc-ark til et andet, men resultatet er det samme (den kopierer kun nogle af tallene, ikke selve grafen).

Jeg har til sidst måtte tage et screenshot af Calc-arket og så indsætte det som billede i Writer. Ikke særlig smart, men det er den eneste løsning pt. Jeg forstår bare ikke, hvad der er galt, for jeg mindes at have kopieret via Copy'n Paste tidligere.

Jeg bruger i øvrigt OpenOffice 2.4.
guruerne

Løsning!

Post by guruerne »

....tror jeg, i hvert fald virker det her hos mig i OpenOffice 2.4!

Når du klikker på diagrammet i Calc, er det vigtigt, at der IKKE er en grå ramme omkring (redigerings-modus). Klik en gang uden for diagrammet og derefter en gang på diagrammet.

Det kan nu kopieres og indsættes i Writer uden problemer!

:) Erik
Wikzo

Post by Wikzo »

Virker stadig ikke. Har prøvet at kopiere på alle mulige måde, både med tastatur og mus, i redigeringsfasen osv. Den gider bare ikke!

Bruger i øvrigt Linux Ubuntu 8.04. Måske ligger problemet dér?
Carsten P K

Post by Carsten P K »

Når du klikker på billedet af din graf skal dette være markeret med grønne handlers eller håndtag, med hvilke du kan ændre størrelseforholdet mellem bredden og højden.
Håber hjælpen virker.
Carsten
Wikzo

Post by Wikzo »

Har jeg prøvet. Virker ikke :(
Jens S

Post by Jens S »

Har du prøvet at indsætte speciel: Ctrl-Shift-V
så får du mulighed for at vælge
1. Star Object Descriptor (XML)
2. GDI-metafil

Begge virker her i Ubuntu 8.04

Du kan evt. have problemer med din skærmdriver.

mvh
Jens
Wikzo

Post by Wikzo »

Tak, nu har jeg vist fundet problemet:

Jeg har et lille program i min system tray kaldet "Glipper", som gemmer alt, hvad jeg har kopieret - altså en slags udklipsholder. Åbenbart kan den ikke kopiere grafer fra Calc, så da jeg lukkede programmet, virkede det pludseligt.

Dog var der et mindre problem; ved almindelig copy-paste blev alle mine punkter i grafen forskudt. Jeg forsøgte så ovenstående metode og valgte "GDI-metafil", og nu er grafen korrekt.

Mange tak! :)
Post Reply