Danske karakterer

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

TAA

Danske karakterer

Post by TAA »

Når jeg gemmer dokumenter i Word format, oversættes danske karakterer til ? tilsyneladende på efter flg. mønster:

når der gemmes i XP-format, oversættes danske karakterer til ? i dolumentets egenskaber, men bevares korrekt i teksten

når der gemmes i de to andre Word formater, oversættes alle danske karaketerer til ?

Jeg har under sprogindstillinger prøvet med såvel standard som Dansk.

Hvad kan jeg gøre?

Torben Aastrup
Jesper Krogh

Re:Danske karakterer

Post by Jesper Krogh »

Du bliver lige nødt til at beskrive processen lidt bedre.

Gemmer du med OOo under Windows XP til Word XP? format?

Også læser du dokumentet igen med OOo? Eller Word?
TAA

Post by TAA »

Hvis jeg åbner et dokument oprindeligt gemt i OOo format og efterfølgende gemmer det i Word XP-format, er de danske karakterer i Word XP dokumentets beskrivelse koverteret til ?, når du efterfølgende åbner dokumentet med OOo eller Word XP.

Det samme gør sig gældende, når teksten første gang gemmes direkte i Word XP format.

Dette er ikke tilfældet, når der gemmes i OOo eget format.

Jeg har efter mit første indlæg konstateret, at OOo ikke kan åbne filer med danske karakterer i, når filen kaldes fra en liste som eks. TotalCommander eller lign.

Torben Aastrup
Jesper Krogh

Post by Jesper Krogh »

Det hele foregår under Windows eller?

Hvis det gør.. er din Windows installation så Dansk eller Engelsk?

Vi har haft lignende problemer under Linux hvis man havde en Engelsk installation men kørte Dansk OpenOffice på den.
TAA

Danske karakterer

Post by TAA »

Jeg kører den danske udgave af Windows XP og har aldrig haft den engelske version, netop for at undgå evt. konflikter mellem dansk og engelsk.

Torben Aastrup
Søren Thing Pedersen

Post by Søren Thing Pedersen »

Jeg kan bekræfte problemet. Der er oprettet et issue her:
http://www.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=21707

Vi arbejder på en hurtig løsning og opdatering.

mvh
Søren
Søren Thing Pedersen

Der er lavet nogle nye builds, hvor fejlen helst skulle være rettet. Test dem og meld tilbage, hvorvidt de løser problemet.

ftp://ftp.linux.cz/pub/localization/Ope ... 0/build-5/
TAA

Manglende adgang nye builds

Post by TAA »

>Der er lavet nogle nye builds, hvor fejlen helst skulle være rettet. Test >dem og meld tilbage, hvorvidt de løser problemet.

>ftp://ftp.linux.cz/pub/localization/Ope ... 0/build-5/

Jeg kan ikke få adgang til mappen.

Torben Aastrup
Jesper Krogh

Post by Jesper Krogh »

Jeg kan fint herfra..
TAA

Danske karakterer

Post by TAA »

Jeg har på ovennævnte adresse:

http://ftp.linux.cz/pub/localization/Op ... 0/build-5/

hentet filen OOo 1.1.0 danish_ Win32Intel_install.zip fra 29-10-2003.

Efter en afinstallation af den gamle udgave og installation af ovennævnte udgave må jeg konstatere, at fejlen fortsat er tilstede. Danske karakterer gemt i Word XP format oversættes til ? i titlen under dokumentets beskrivelse.

Som jeg også tidligere har skrevet, sker der en tilsvarende oversættelse af de danske karakterer i filens eller stiens navn, når jeg forsøger at åbne et .doc dokument i Internet Explorer med OOo som associeret tekstbehandlingsprogram, hvis der i filen er danske karakterer i filnavnet eller stien.

Her kommer der en fejlmelding og åbningen afbrydes.

Har disse to forhold noget med hinanden at gøre?

Torben Aastrup
Jens

Samme problemstilling

Post by Jens »

Jeg kan kun tilslutte mig problemstillingen. Jeg har behov for at kunne konvertere fra Lotus WordPro (tekstbehandlingsprogrammet i Lotus SmartSuite) til OOO v.1.1. dansk version.
Såfremt jeg gemmer dokumenterne fra WordPro i Word-format og åbner dokumentet i OOO fremstår de danske tegn ÆØÅ/æøå som et ?.

Jeg har prøvet at gemme som Word 97, Word ver. 6.0 og Word ver. 7.0

Det er desværre ikke muligt at indlæse Lotus WordPro-formatet LWP direkte i OOO, da det ellers ville have været optimalt !
M.v.h.

Jens
Søren Thing Pedersen

Re: Danske karakterer

TAA wrote:Efter en afinstallation af den gamle udgave og installation af ovennævnte udgave må jeg konstatere, at fejlen fortsat er tilstede. Danske karakterer gemt i Word XP format oversættes til ? i titlen under dokumentets beskrivelse.
Denne fejl er nu bekræftet og forhåbentlig også rettet i næste build.

mvh
Søren
Søren Thing Pedersen

Re: Samme problemstilling

Jens wrote:Jeg kan kun tilslutte mig problemstillingen. Jeg har behov for at kunne konvertere fra Lotus WordPro (tekstbehandlingsprogrammet i Lotus SmartSuite) til OOO v.1.1. dansk version.
Såfremt jeg gemmer dokumenterne fra WordPro i Word-format og åbner dokumentet i OOO fremstår de danske tegn ÆØÅ/æøå som et ?.
Kan du sende et dokumenteksempel til mig? Så vil jeg kigge på det.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Retskrivningens Emma Gad må lige bryde ind:

Det hedder tegn eller bogstaver, ikke 'karakterer'. Det er en direkte oversættelse, den går ikke! :D

Dem ser vi nok til i uddannelsessystemet! :)
Guest

Re: Danske karakterer

Post by Guest »

TAA wrote:Jeg har på ovennævnte adresse:

http://ftp.linux.cz/pub/localization/Op ... 0/build-5/

hentet filen OOo 1.1.0 danish_ Win32Intel_install.zip fra 29-10-2003.

Efter en afinstallation af den gamle udgave og installation af ovennævnte udgave må jeg konstatere, at fejlen fortsat er tilstede. Danske karakterer gemt i Word XP format oversættes til ? i titlen under dokumentets beskrivelse.

Som jeg også tidligere har skrevet, sker der en tilsvarende oversættelse af de danske karakterer i filens eller stiens navn, når jeg forsøger at åbne et .doc dokument i Internet Explorer med OOo som associeret tekstbehandlingsprogram, hvis der i filen er danske karakterer i filnavnet eller stien.

Her kommer der en fejlmelding og åbningen afbrydes.

Har disse to forhold noget med hinanden at gøre?

Torben Aastrup
Jeg har den 11-11-2003 afinstalleret den danske ver. 1.1 og geninstalleret den engelske ver. 1.1 RC 4 (med bevarelse af nyere ikke slettede filer ifm. afinstallationen).

Der er herefter i ingen af ovennævnte situationer problemer med de danske karakterer.

Hjælper det noget?

Torben Aastrup
Post Reply