Hjælp til stavekontrol

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
bullerbob

Hjælp til stavekontrol

Post by bullerbob »

Nu må jeg ha noget hjælp ellers bliver jeg helt tosset, :twisted: hver gang jeg prøver at bruge stavekontrol siger den, stavekontrollen er fuldført, og jeg ved der er fejl i det jeg har skrevet for at prøve om det virker :( men jeg mener også at jeg har inst. dansk stavekontrol, og hvis det ikke er gjort hvordan kan man se det?
Er der så en der kan fortælle mig hvordan jeg skal gører for at få dansk stavekontrol til at virke, jeg har været inde i sprogindstillinger og der står alt på dansk hvad der kan, også i skrivehjælp.
Hilsen Hans/Hvidovre
Thiram

Post by Thiram »

Hej Hans,

Mange har fundet hjælp i nedenstående link, jeg håber den kan hjælpe dig også.
http://doc.oooforum.dk/Ordbog-Sprog.pdf
Jens S

Post by Jens S »

Prøv at gå til følgende link http://www.stavekontrolden.dk/main/top/index.php
I rammen til højre er der en udførlig forklaring på installation af stavekontrol.

mvh
Jens
bullerbob

stavekontrol

Post by bullerbob »

Jeg kan altså ikke få det til at virke, :x selv om jeg har prøvet de to gode forslag som jeg har fået fra Jens S og Thiram.
Jeg har også læst i artiklen, Ordbøger og sprogpakker i OpenOffice.org, hvor der står noget om problemløsninger, og har også gennemført guiden (Installer flere ordbøger) på ny,men det hjalp heller ikke.
Det er sikkert mig der ikke fatter en s..., så hvis der er en der kan hjælpe mig vil jeg blive en glad bruger af OpenOffice.org for jeg syntes det er et godt program der kan en masse ting.

mvh
Hans
Jørgen Rasmussen

stavekontrol

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej bullerbob

Der kan vist gå noget galt, hvis man prøver at anvende stavekontrollen inden man har installeret ordbogen. Mit forslag er at du geninstallerer OpenOffice. Installer derefter ordbogen ved hjælp af menuen Filer->Guider-Installer flere ordbøger.
Jeg håber det vil løse dit problem.
Hilsen JR
bullerbob

Post by bullerbob »

Til Jørgen Rasmussen

Før jeg prøvede at sætte ordbøger/stavekontrol på, har jeg geninstallerer OpenOffice, nu har jeg prøvet nogle ting, og det ser ud til at det ikke virker, jeg syntes også at OpenOffice sløver min PC rigtig meget, så jeg tænker at den sikkert skal ud igen :?

Hilsen Hans/Hvidovre
Jørgen Rasmussen

stavekontrol

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej bullerbob

Det forholder sig sikkert sådan, at ordbøger mv. ligger et andet sted end programmet. De bliver ikke slettet når du afinstallerer. Det er min fejl at jeg ikke lige tænkte på det. Du skal have fjernet alle filer der har med OpenOffice at gøre. Nu skriver du ikke hvilket styresystem du anvender. Hvis du anvender Windows XP, så gør følgende: 1. Klik på startknappen.
2. Klik på Kør. 3. Skriv: %appdata%. 4. Klik på OK eller tryk på tasten Enter. Find mappen Open Office og slet den. Hvis du anvender Windows Vista, så gør følgende: 1. Klik på startknappen 2. I søgefeltet nederst i startmenuen, skriv: %appdata%. 3. Tryk på tasten Enter. Find mappen Open Office og slet den. Når både programmet og den mappe er slettet geninstallerer du programmet og ordbøger. Hvis du synes OpenOffice sløver din PC så kan du slå hurtigstart fra. Så kører den ikke i baggrunden. Men så tager det længere til at starte programmet. Hurtigstart kan du slå fra ved at gå ind i menuen Funktioner->Indstillinger->OpenOffice.org->Hukommelse. Fjern V i feltet "Indlæs OpenOffice.org ved systemstart".
Jeg håber ikke du er blevet helt tosset :wink: eller har givet op.

Tilføjet: Der er netop udkommet ver.2.4. Den indeholder en dansk stavekontrol. Men det kan godt være du skal slette alt det gamle alligevel. Bare for en sikkerheds skyld.
Hilsen JR
Post Reply