Stavekontrol

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
seagull

Stavekontrol

Post by seagull »

Hjælp jeg syntes ikke S.K. virker

Jeg har netop installeret OO 2.3 men jeg syntes ikke Stave kontr. virker ?

Jeg læste i forumet at man skulle gå Filer-guider-flere-installer flere ordbøger. Det gjorde jeg og installerede en dansk ordbog. Problemt er at jeg tvivler på at det virker - den opdager ingen stavefejl ??

Man må heller ikke gå ind i "Stavekontrol". Hver gang man trykker f7 skynder den sig at sige "Stavekontrol er fuldført" og lukke ned.

Så fulgte jeg et andet spor fra forumet og gik på hjemmesiden "stavekontrol.dk". Her downloadede jeg noget, som skulle udpakkes. Det tror jeg at jeg fik "fucked" helt op, da jeg ikke har tjek på de her udpakningsprogrammer. Den pakkede ud, men jeg er usikker på om den skulle det overhovedet. Efterfølgende kunne jeg ihvertfald ikke installere det, selvom jeg fulgte anvisningen om at insatallere "offline".

Hilsen
Jesper
Lodahl

Post by Lodahl »

1) Efter installation af stavekontrol vha. guiden er det meget vigtigt at du genstarter OpenOffice.org (også kvikstart som vises i Quick launch nederst til højre i Windows).

Efter installation skal du vælge Funktioner - Indstillinger - Sprogindstillinger og vælge Dansk.

2) Den fil du downloader fra www.stavekontrolden.dk skal ikke pakkes ud først.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
haabet

Jeg kan heller ikke få det til at virke.

Post by haabet »

Jeg kan godt installere Dansk, men det virker ikke. Jeg kan godt få alle de andre sprog som følger med programmet til at virke.

Jeg holder på at der er noget galt med jeres fil, eller vista ikke kan lide den.
haabet

For dårligt!

Post by haabet »

Kan det være rigtigt at jeg tvingers til at købe MS-office fordi jeg ikke kan få den danske stave krontrol til at virke?
Svend Aage Svendsen

Post by Svend Aage Svendsen »

Selv om du har installeret dansk ordbog skal du alligevel genstarte OpenOffice. Når du så er i dit dokument skal du i Funktioner - Indstillinger - Sprogindstillinger - Sprog - Vælge dansk.

(Du har nu alligevel ret i at der er et "problem" med dansk i OOo. Hvis du opretter et tekst dokument ved (i Windows) at højreklikke - Ny - Openoffice-tekst dokument og skrive det virker dansk ordbog. Når du næste gang går ind i dokumentet er det blevet engelsk. Så skal du igennem ovenstående indstilling til dansk før det slår igennem).

Med venlig hilsen,
Svend Aage Svendsen
Post Reply