Hvis en eller flere sider skal ligge ned i et langt dokument, så gør du sådan:
- Tryk F11 så du ser dialogboksen 'sidetypografier'
- Tryk på det fjerde ikon øverst (Sidetypografier)
- Højreklik i det hvide felt og vælg NY
- Kald den nye typografi Liggende
- Tryk på fanebladet Side og vælg 'Liggende'
- Tryk Ok
Nu går du dertil i dit dokument hvor du ønsker en side, der ligger ned.
- Vælg Indsæt -> manuelt skift
- Vælg Sideskift og vælg så typografi liggende i samme dialogboks!
- Tryk OK
Nu ligger siderne ned efter dette manuelle skift. For at gå tilbage til stående sideformat, så sætter du blot markøren der i dokumentet hvorfra siderne skal stå oprejst, og
- Vælg Indsæt -> manuelt skift
- Vælg Sideskift og vælg så typografi standard
- Tryk OK
Der er god grund til at lære om typografier i Writer - det er dem der gør alt muligt på den strukturerede, professionelle måde!
Jeg er igang med at skrive en opgave og skal lave min egen bog. Dvs at jeg skal finde ud af hvordan man printer på hver side. Bogen skal være i sektioner med 16 sider i hver.
Kan ikke lige finde ud af at forklare det, men hvis i forestiller jer man folder fire ark papir og skriver side 1 på den første side og side 16 på den næste, når man så "åbner" de foldede papir kommer s 2.
Fatter i hvad jeg mener?
Og kan det overhovedet lade sig gøre i openoffice?
Hej Russo,
Det er et kort spørgsmål som kræver et meget langt svar.
Når du skal til at skrive en bog, så vil jeg foreslå at du planlægger opbygningen vha. sidetypografier. Du skal mindst bruge 'Første side', Højre side' og 'Venstre side'. Muligvis også 'Kolofon' og 'Sidste side'.
Det med at udskrive siderne så de kan samles til en bog er et helt emne for sig selv. Hvis du har adgang til at udskrive på en professionel printer, så kan nogle printere selv styre det vha. opsætning. Undersøg om printeren kan printe 'duplex' og 'booklet'.
F.eks. kan en HP Laserjet 4600 selv opdele, vende og dreje papiret. Det er bare et eksempel.
I regneark kan man men "SPLIT" dele et ark, så man samtidig kan se og arbejde med arkets øverste og nederste del eller højre og venstre side på skærmen.
Kan man gøre det samme i tekstbehandling ? Det ville være en fordel i meget lange dokumenter med mange sider. Man kan i windows.
Tak for eventuelle svar
Henny Jakobsen