Absolutte referencer til ark i samme mappe

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Taurus54

Absolutte referencer til ark i samme mappe

Post by Taurus54 »

Som gammel Excel-bruger overrasker OOo Calc nogle gange negativt :-/

Jeg har en mappe med flere regneark, blandt andet "Saldobalance" og "Regnskab" som kommer lige efter hinanden. Arket Regnskab henter mange tal fra arket Saldobalance og indeholder derfor referencer til celler i Saldobalance - f.eks. "=Saldobalance.F22".

For at lave et mere overskueligt årsregnskab kopierer jeg arket "Regnskab" og placerer den lige efter arket "Regnskab". Til min store overraskelse bliver regnskabstallene ændret til et rundt 0 i kopien.

Når man kopierer et ark bliver arknavne åbenbart også behandlet som relative adresser (hvilket jeg ikke mener Excel gjorde). Det betyder med andre ord at f.eks. referencen "=Saldobalance.F22" i det nye ark bliver ændret til "=Regnskab.F22".

Jeg klarede det aktuelle problem ved hjælp af "Søg og erstat".

Hvorledes kan jeg undgå ændringen af arknavne på en let måde uden at skulle ændre en masse referencer i formlerne til absolutte referencer? Altså således at OOo betragter referencer til ark-navne som absolutte - hjælpefilen hjalp mig ikke denne gang.
mvh
Jørgen L. Sørensen
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Jeg er ikke helt sikker på at jeg helt forstår hvordan dine ark er struktureret. Men hvis du vil angive en reference som absolut, skal du markere det med f.eks. $Regnskab.$F22.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
kt

Post by kt »

Hej Jørgen.

Jeg er ret sikker på, at du husker forkert angående Excel. Relative adresser er, og skal, netop være relative - ellers er der jo ingen ide i at lave noget relativt, og andet absolut.
Det er bedre at anvende cellenavne, så flytter de med. Og formlerne bliver væsentlig nemmere at læse og forstå.

Kurt Tønder
Kurt Tønder
Berthou

Post by Berthou »

Lodahl wrote: Men hvis du vil angive en reference som absolut, skal du markere det med f.eks. $Regnskab.$F22.
Mindre fejl i din formel, den skal hedde $Regnskab.F$22 med "$" efter f'et, ikke før.

Jørgen: havde samme problem og fandt svaret efter at have læst dit indlæg og svarene. Det hjalp mig til at finde svaret i hjælpefilen. Søg på: "absolutte adresser i regneark"

Tak for hjælpen :)
HK

Post by HK »

kt wrote:Hej Jørgen.

Jeg er ret sikker på, at du husker forkert angående Excel. Relative adresser er, og skal, netop være relative - ellers er der jo ingen ide i at lave noget relativt, og andet absolut.
Det er bedre at anvende cellenavne, så flytter de med. Og formlerne bliver væsentlig nemmere at læse og forstå.

Kurt Tønder
Formentligt irrelevant i denne gruppe, men alligevel - det er dig der husker forkert angående Excel.

HK
Taurus54

Post by Taurus54 »

HK wrote:
kt wrote:Hej Jørgen.

Kurt Tønder
Formentligt irrelevant i denne gruppe, men alligevel - det er dig der husker forkert angående Excel.

HK
Hej til alle der har skrevet i tråden.

Så er jeg tilbage - og har haft mulighed for at afprøve Excel 2000 og 2003. Og så vidt jeg kan se husker jeg rigtig og der er forskel på hvorledes Excel og OOO opfører sig:

I en excel-mappe har jeg 3 ark: Ark1, Ark2, Ark3.

I Ark1 indtaster jeg f.eks. 2750 i celle B3. Derefter skifter jeg til Ark2, skriver et lighedstegn og skifter om til ark1 og marker celle B3 og trykker enter. Derved får jeg følgende formel i celle A1 i Ark2: "=Ark1!B3"

Når jeg enten ved træk-slip, eller højreklik og Kopier, laver en kopi af Ark2 i slutningen af mappen (efter Ark3) får jeg et ark som hedder Ark2(2) - og formlen i celle A1 hedder "=Ark1!B3"! Dette i modsætning til OOO hvor celle A1 i det nye ark ville referere Ark3 som jo ligger lige før Ark2(2).

Selv om Excel skriver arkets navn som en relativ adresse (uden $) bliver arknavnet åbenbart behandlet som en absolut adresse når arket kopieres.

Som nævnt i mit første indlæg fik jeg løst problemet - selv om jeg i den situation ville have foretrukket Excels opførsel.
mvh
Jørgen L. Sørensen
Post Reply