Brevfletning / mailing lists

Brugerhjælp og support til databaser i LibreOffice Base

Moderator: Lodahl

Post Reply
dennism

Brevfletning / mailing lists

Post by dennism »

Jeg forsøger at lave brevfletning i OpenOffice. Her kan I se hvad jeg har:
http://demaweb.dk/office.png

Jeg har lavet en lille database med to felter, ID og navn. Der er to rækker i databasen. Jeg har indsat ID og navn i mit dokument, og forsøger nu i værktøjslinien "form navigation" (nederst på billedet) at skifte mellem mine "records". Men det kan jeg ikke i den værktøjslinie.

Nogen der ved hvad jeg gør galt?
Jørgen Rasmussen

RE: Brevfletning / mailing lists

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej dennism
Lad mig først lige sige, at min OOo slet ikke ligner din, så jeg håber ikke jeg giver dig flere vanskeligheder.
Værktøjslinjen Form Navigation, hos mig Formularnavigation, anvendes når du har lavet en formular i en database.

Prøv i stedet om du kan bladre mellem posterne i det øverste billede, hvor der står record 1 of 2. Der er en lille pil til højre.

Jeg håber du finder ud af det.
Hilsen JR
dennism

Post by dennism »

Hej Jørgen,

Jeg kører et engelsk OOo på min linux maskine - nok derfor det forvirrer lidt :)

Jeg fandt ikke rigtigt ud af, hvilken knap det var du henviste til?

I stedet bruger jeg nu værktøjslinien "Data sources" (tryk F4). Den som du kan se på billedet oven over dokumentet, hvor min database "test" står og en værktøjslinie oven over. Det 3. sidste ikon i denne, et link med tre breve, har jeg nu trykket på, og fik lavet noget brevfletning. Problemet er nu bare, at jeg skal ind i denne menu hver gang og oprette et nyt brevfletning hver gang jeg vil skifte "person" som skal skrives. Der må være en knap el. lign som jeg ikke har fået øje på?
Jørgen Rasmussen

Hej dennism

Når jeg trykker på ikonet med de tre breve starter brevfletningsguiden. Den indeholder otte trin. I det sidste trin gemmer jeg Startdokumentet. Der er så et unavngivet dokument tilbage, bestående af de færdige, flettede breve. I dit eksempel to stk.

Jeg håber dette hjælper dig lidt. Jeg havde selv forsøgt mig frem en eller to gange før du skrev dit indlæg. Begge gange med tvivlsomt resultat.

Jeg anvender selv OOo 2.3.1 til Windows. Om det gør nogen forskel ved jeg ikke.
Hilsen JR
dennism

Post by dennism »

Tak Jørgen.

Problemet er blot, at jeg ikke er interesseret i et dokument til hver af mine rækker i databasen. Jeg skal bruge det til mine fakturaer, hvor jeg gerne vil kunne skifte mellem mine kunder så det er det rigtige navn, kundenummer mm. som står på min faktura. Håber med det eksempel kan forstå, hvorfor jeg ikke vil have at den skal starte et nyt dokument med hver kunde :)

I Microsoft Office kunne jeg blot gøre noget lignende det man gør ved formularene - altså hvor man kan skifte mellem hver række i databasen. Men jeg er ikke interesseret i disse bokse mm. som man får med formularene. Jeg vil bare have ren tekst i dokumentet, som jeg har i det eksempel på billedet. :)

Håber du forstår hvad mit problem er?
Jørgen Rasmussen

Hej igen dennism.

Jeg synes ikke denne funktion er særlig let tilgængelig. Først når jeg prøver at udskrive et dokument med feltnavne får jeg mulighed for at vælge, at udskrive et formularbrev. Og derefter kan jeg vælge hvilken eller hvilke poster der skal udskrives. Altså først efter jeg har valgt Udskriv.

Det er omvendt af hvad jeg ville havde forventet.

Så prøv lige at se om det ikke er det der skal til for at løse dit problem.
Hilsen JR
Post Reply