Jeg kan ikke finde ud af at lave genvejstaster til specieltegn i writer, hvilket er en funtion jeg savner meget, da jeg bruger specieltegnene ofte.
Er det nogen der ved, hvordan man laver, eller om det ikke er muligt?
Genvejstaster
Hej,
Jeg vil foreslå at du bryger Autokorrektur til det.
Vælg Funktioner > Autokorrektur
Laf oss antage at du gerne vil lave et omvendt spørgsmålstegn (¿) med en genvej hvor du skriver to spørgsmålstegn (??).
Først finder du det tegn du vil benytte vha. Indsæt > Specialtegn.
Indsæt tegnet i et dokument og kopier det.
Gå nu ind i Funktioner > Autokorrektur
I feltet Erstat skriver du ??
I feltet Med skriver du ¿
Klik på Ny.
Fremover, når du skriver ?? vil det automatisk blive ændret til ¿.
Jeg vil foreslå at du bryger Autokorrektur til det.
Vælg Funktioner > Autokorrektur
Laf oss antage at du gerne vil lave et omvendt spørgsmålstegn (¿) med en genvej hvor du skriver to spørgsmålstegn (??).
Først finder du det tegn du vil benytte vha. Indsæt > Specialtegn.
Indsæt tegnet i et dokument og kopier det.
Gå nu ind i Funktioner > Autokorrektur
I feltet Erstat skriver du ??
I feltet Med skriver du ¿
Klik på Ny.
Fremover, når du skriver ?? vil det automatisk blive ændret til ¿.
Med venlig hilsen
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
-
Genvejstaster
Er det ikke muligt at lave genvejstaster som f.eks alt 1. Eller er det kun muligt at bruge bogstaver og tal, som man kunne resikere skulle bruges hvor man ikke ønskede erstatning for?
Re: Genvejstaster
I Windows findes indbyggede genvejstaster til alle tegn og bogstaver. De såkaldte ASCII-tegnkoder.Mr. sypaer wrote:Er det ikke muligt at lave genvejstaster som f.eks alt 1. Eller er det kun muligt at bruge bogstaver og tal, som man kunne resikere skulle bruges hvor man ikke ønskede erstatning for?
For at vælge et tegn skal du trykke på ALT plus en talkode på det numeriske tastatur.
Her er nogle eksempler
ALT+ 149 giver •
ALT+ 169 giver ©
ALT+ 171 giver «
ALT+ 178 giver ² (2. potens/ kvadrattegn)
ALT+ 187 giver »
ALT+ 191 giver ¿
ALT+ 223 giver ß
Du finder tegnkoderne i Windows Tegnoversigt. På denne finder du hvilke taster du skal anvende i oversigtens nederste højre hjørne (Tastetryk: Alt+ [tal]).
-
Genbvejstaster
Tak for rådet, men er ikke sikker på jeg forstår hvordan det bruges. Hvis jeg bruger de genvejs koder der står, sker der ingen ting i writer.
Det var heller ikke helt dette jeg var ude efter. Jeg er ved at når man i word indsætter speciel tegn, er det muligt at lave den genvej man ønsker, bare ved at taste det, Så det er muligt at kalde dem alt1, alt2 osv. det er denne funktion jeg ønsker. Autokorrektur ser helt fint ud, men jeg kan ikke taste alt, ctrl eller anden tast til at danne en kombination med. Håber der er nogen som kan hjælpe mig med denne lille funktion.
På forhånd tak:-)
Det var heller ikke helt dette jeg var ude efter. Jeg er ved at når man i word indsætter speciel tegn, er det muligt at lave den genvej man ønsker, bare ved at taste det, Så det er muligt at kalde dem alt1, alt2 osv. det er denne funktion jeg ønsker. Autokorrektur ser helt fint ud, men jeg kan ikke taste alt, ctrl eller anden tast til at danne en kombination med. Håber der er nogen som kan hjælpe mig med denne lille funktion.
På forhånd tak:-)
Re: Genvejstaster
Beklager, der skal tastes et 0 (nul) foran tallene for at det fungerer som illustreret, altså:Kurt L wrote:For at vælge et tegn skal du trykke på ALT plus en talkode på det numeriske tastatur.
Her er nogle eksempler
ALT+ 149 giver •
ALT+ 169 giver ©
ALT+ 171 giver «
ALT+ 178 giver ² (2. potens/ kvadrattegn)
ALT+ 187 giver »
ALT+ 191 giver ¿
ALT+ 223 giver ß
Du finder tegnkoderne i Windows Tegnoversigt. På denne finder du hvilke taster du skal anvende i oversigtens nederste højre hjørne (Tastetryk: Alt+ [tal]).
ALT+ 0149 giver •
ALT+ 0169 giver ©
ALT+ 0171 giver «
ALT+ 0178 giver ² (2. potens/ kvadrattegn)
ALT+ 0187 giver »
ALT+ 0191 giver ¿
ALT+ 0223 giver ß
Og det virker i også OOoWriter
Man kan ikke bruge Alt-tasten til genveje!!!!
Man kan iøvrigt slet ikke lave en genvej, som uden videre indsætter tekst. Så skal man først lave en makro, som indsætter teksten og som aktiveres med en genvejstast. En sådan makro kan optages med makrooptageren. Se denne tråd fra det engelske forum:
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?p=93847
Det er forholdsvis hutigt at optage en makro til indsættelse af et specialtegn. Frem for at aktivere makroen med en genvejstast foretrækker jeg at gøre det via en menu. Jeg har lavet menuen 'Specialtegn' som indeholder punkter for de tegn, jeg anvender regelmæssigt. F.eks. har jeg optaget en makro, som indsætter en højrepil, denne makro har jeg gemt som 'h_pil' og sat den ind i menuen 'Specialtegn', så jeg kan indsætte en højrepil ved at trykke Alt-sh idet menuen 'Specialtegn' er navngivet ~Specialtegn hvilket automatisk tildeler den genvejstasten Alt-s.
Hvis jeg glemmer genvejen, kan jeg bare klikke på menuen med musen.
Man kan iøvrigt slet ikke lave en genvej, som uden videre indsætter tekst. Så skal man først lave en makro, som indsætter teksten og som aktiveres med en genvejstast. En sådan makro kan optages med makrooptageren. Se denne tråd fra det engelske forum:
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?p=93847
Det er forholdsvis hutigt at optage en makro til indsættelse af et specialtegn. Frem for at aktivere makroen med en genvejstast foretrækker jeg at gøre det via en menu. Jeg har lavet menuen 'Specialtegn' som indeholder punkter for de tegn, jeg anvender regelmæssigt. F.eks. har jeg optaget en makro, som indsætter en højrepil, denne makro har jeg gemt som 'h_pil' og sat den ind i menuen 'Specialtegn', så jeg kan indsætte en højrepil ved at trykke Alt-sh idet menuen 'Specialtegn' er navngivet ~Specialtegn hvilket automatisk tildeler den genvejstasten Alt-s.
Hvis jeg glemmer genvejen, kan jeg bare klikke på menuen med musen.
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2
Jo mange almindelige specialtegn kan man lave med ALT-tasten. Både i OOoWriter, og fx her i forumteksterne. Prøv fx ALT+0169, det giver copyrighttegnet ©.lapont wrote:Man kan ikke bruge Alt-tasten til genveje!!!!
Tallet for specialtegnene vises også i OOo-writer >Indsæt >Specialletegn. Nederst til højre i boksen med specialtegn står talværdien, fx copyrighttegnet står: U+00A9 (169). Det er tallet parentes, der angiver den talværdi man skal benytte i forbindelse med ALT. Man skal blot huske at taste 0 (nul) foran.
Altså her ALT+ 0169.
Et andet eksempel er det omvendte spørgsmålstegn. Her vises (191) i specialtegnboksen, altså ALT+0191: ¿ (< dette er lavet på denne måde

Det er ikke OpenOffice genveje, men en windowsfacilitet!Kurt L wrote:Jo mange almindelige specialtegn kan man lave med ALT-tasten. Både i OOoWriter, og fx her i forumteksterne. Prøv fx ALT+0169, det giver copyrighttegnet ©.lapont wrote:Man kan ikke bruge Alt-tasten til genveje!!!!
Jeg kører Linux og kan ikke bruge disse koder. OpenOffice kan IKKE sættes op til at bruge Alt-tasten, hvilket tydeligt kan ses i Funktioner>tilpas>tastatur!
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2